Praktická výuka – ošetřovatelská praxe

Praktická výuka probíhá v rámci povinných předmětů klinického zaměření, dále v rámci předmětu ošetřovatelská praxe I–VI a letní ošetřovatelská praxe I a II. Garantem praxe je PhDr. Hana Nikodemová.

Logbook pro bakalářský studijní program Pediatrické ošetřovatelství představuje klíčový nástroj pro zlepšení praktického vzdělávání studentů. Jeho cílem je zavedení nezbytných standardů, jež jsou považovány za minimální hranici pro úspěšné absolvování praktické části studia. Tento materiál slouží jako průvodce nejen pro studenty a studentky, ale i pro mentory a mentorky během klinické a komunitní ošetřovatelské praxe. Definuje podmínky pro její úspěšné dokončení a zaznamenává dosažené výkony a další aktivity vykonané v rámci praktického vzdělávání. Logbook je k dispozici pod odkazem:  https://www.lf2.cuni.cz/files/page/files/2024/logbook-bcsp-pedos_a.pdf

Délka jedné hodiny praxe je 60 minut. Podmínkou realizace praxe je platné očkování studenta/ky proti přenosným onemocněním v rozsahu, který stanoví zvláštní právní předpis.

Studentům kombinované formy studia lze ze souběžného výkonu zdravotnického povolání Všeobecné sestry, Dětské sestry, Porodní asistentky, Zdravotnického záchranáře a Praktické sestry započítat výkon zdravotnického povolání do praxe v rámci studia. Podmínky zápočtu a související příklady jsou uvedeny zde.

Studenti, kteří nesplní podmínky pro započítání části praxe z výkonu zdravotnického povolání, musí praxi absolvovat ve stejném rozsahu jako v prezenční formě studia. Podrobný výčet jednotlivých pracovišť pro odbornou praxi, včetně hodinových dotací, je uveden zde.

Charakteristika praxe v 1. ročníku studia:

Praxe vychází z koncepčního modelu hlavních determinant zdraví WHO, je orientována na oblast podpory zdraví a prevence vzniku onemocnění a na nácvik a osvojení ošetřovatelských, diagnostických a terapeutických činností ve zdravotnickém zařízení poskytovatele zdravotních služeb, a to v rámci poskytování ambulantní a lůžkové péče. Studenti se seznámí s druhy zdravotní péče v rámci lůžkové i ambulantní péče a s jednotlivými formami ošetřovatelské péče. Naučí se zhodnotit prostředí, ve kterém pacienti žijí, rizika pro jejich zdraví, seznámí se s druhy onemocnění, která se v daném prostředí vyskytují, s potřebou preventivních opatření a naučí se využívat metody zdravotní výchovy individuální i skupinové. Naučí se základním ošetřovatelským dovednostem na jednotlivých dětských odděleních (interních i chirurgických) v rámci lůžkové péče. Dále se seznámí se strukturou poskytování lůžkové zdravotní péče a s odbornými odděleními. Naučí se zhodnotit prostředí, které odpovídá potřebám jedince, zdokonalí se v hodnocení individuálního zdravotního stavu a potřeb pacientů z hlediska ošetřovatelské péče.

Charakteristika praxe ve 2. ročníku studia:

Praxe je orientována na oblast lůžkové a ambulantní péče. Studenti se seznámí se strukturou poskytování lůžkové zdravotní péče a odbornými odděleními. Studenti se naučí poskytovat péči pacientům v jejich vlastním sociálním prostředí. Praxí si prohloubí schopnost vyhodnotit prostředí, které odpovídá potřebám jedince, zdokonalí se v hodnocení individuálního zdravotního stavu a potřeb pacientů z hlediska ošetřovatelské péče.

Charakteristika praxe v 3. ročníku studia:

Praxe je orientována na oblast poskytování ambulantní péče, lůžkové péče a péče poskytovaná ve vlastním sociálním prostředí pacienta. Studenti se naučí poskytovat péči pacientům na speciálních ošetřovacích jednotkách (např. JIP/IMP/ARO) metodou ošetřovatelského procesu. Dále se seznámí s pracovišťmi, kde je poskytována následná nebo paliativní péče. Prohloubí si znalosti a praktické dovednosti při poskytování individuální ošetřovatelské péče.

Poslední aktualizace: 26. 2. 2024 / PhDr. RNDr. Daniel Jirkovský, Ph.D., MBA