Opatření děkana č. 17/2017
k provedení roční inventarizace majetku, závazků a pohledávek 2. LF UK
v roce 2017
Účinnost dnem podpisu děkana
V souladu se zákonem č. 563/1991 o účetnictví, č. 586/1992 Sb. o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů a Opatření rektora UK č. 39/2015 nařizuji provést roční inventarizaci majetku, závazků a pohledávek fakulty.
Cílem inventarizace je zjistit skutečný stav majetku a závazků fakulty a porovnat jej se stavem uvedeným v příslušných evidenčních dokladech, zjistit kvalitu, úplnost, použitelnost a jeho skutečné využití. O počtu (množství) a kvalitě inventarizovaného majetku se inventarizační komise musí přesvědčit osobně.
-
Inventarizaci podléhá majetek, závazky a pohledávky
- vedené v účetnictví:
- dlouhodobý nehmotný majetek;
- dlouhodobý hmotný majetek;
- drobný dlouhodobý nehmotný majetek;
- drobný dlouhodobý hmotný majetek;
- modelové otázky pro přijímací zkoušky;
- ochranné pomůcky na skladě;
- pokladní hotovost a ceniny;
- finanční účty;
- závazky a pohledávky;
- přechodné účty aktiv a pasiv;
- peníze na cestě.
- vedené v operativní evidenci:
- drobný dlouhodobý nehmotný majetek;
- drobný dlouhodobý hmotný majetek.
-
Komise zajišťující inventarizaci:
Pro zajištění inventarizace jmenuje děkan ústřední inventarizační komisi a dílčí inventarizační komise:
- ústřední inventarizační komise (dále jen ÚIK) organizuje a kontroluje průběh inventarizace majetku, zajišťuje proškolování dílčích inventarizačních komisí, navrhuje vypořádání vykázaných inventurních rozdílů, předkládá děkanovi souhrnnou zprávu o inventarizaci.
- dílčí inventarizační komise (dále jen DIK) zjišťuje skutečný stav inventarizovaného majetku, porovnává ho se stavem evidovaným, zjišťuje inventarizační rozdíly a vyhotovuje Inventarizační zápis dle druhu inventury (viz příloha č. 1 tohoto opatření).
V roce 2017 je stanoveno následující složení ÚIK:
Předseda:
Ing. Rita Zdrubecká
Členové:
Ing. Martina Mudrová, Ph.D.
Marie Rohošková
Jana Maxmiliánová
Dana Kocmanová
Karolína Šobrová
Ing. Eva Kuželová
DIK jsou stanoveny pro jednotlivá pracoviště podle návrhů vedoucích pracovišť.
Jmenovitý seznam je uveden v příloze č. 2 tohoto opatření.
-
Způsob provádění inventur
- Skutečné stavy majetku se zjišťují fyzickou inventurou u majetku hmotné a nehmotné povahy nebo dokladovou inventurou u závazků a ostatních složek majetku, u nichž nelze provést fyzickou inventuru. Zjištěné stavy se zaznamenávají v inventarizačních soupisech, které musí být podepsány členy Inventarizační komise a osobou odpovědnou za inventarizované hospodářské prostředky.
- Při inventuře pokladní hotovosti a cenin se zjišťuje její skutečný stav přepočítáním peněz a cenin.
- Při dokladové inventuře závazků a pohledávek se porovnává zůstatek příslušného účtu se soupisem jednotlivých položek. U pohledávek se zjišťuje, zda mezi nimi nejsou pohledávky nezaplacené po lhůtě splatnosti a zda byly v tomto případě vystaveny upomínky.
- Inventura zůstatků na účtech, na nichž se zachycuje styk s peněžními ústavy, se provádí porovnáním zůstatku těchto účtů se zůstatky oznamovanými peněžními ústavy ve výpisech z bankovních účtů.
- Při inventarizaci zásob se porovná fyzický stav zásob se stavem účetním.
- Při fyzické inventuře hmotného a nehmotného majetku je nutno kromě skutečných stavů hospodářských prostředků zjistit a v zápise uvést nepotřebný, popř. neupotřebitelný majetek a navrhnout, jak s tímto majetkem naložit.
-
Inventarizační rozdíly:
- Inventarizační rozdíly vznikají na základě schodků (manko) chybějících hospodářských prostředků nebo přebytků skutečně zjištěných hospodářských prostředků, které měly být, ale nejsou zaevidovány.
- Inventarizační rozdíly je třeba písemně zaznamenat v inventarizačních zápisech.
- U všech rozdílů mezi skutečným a účetním stavem se musí pracovníci odpovědní za hospodářské prostředky vyjádřit k jejich vzniku a navrhnout způsob jejich vyrovnání.
- Případné inventarizační rozdíly se podle platných právních předpisů vyúčtují do účetního období, za které se inventarizací ověřuje stav majetku a závazků.
-
Inventarizační zápisy:
- Po skončení inventur vyhotoví DIK zápis podepsaný všemi členy, který musí obsahovat:
- předmět inventarizace;
- den, k němuž byla inventarizace provedena;
- den zahájení a ukončení inventury;
- způsob provedení inventury (fyzicky, dokladově);
- zjištění skutečného stavu majetku;
- porovnání zjištěných stavů s účetní evidencí;
- návrh jak naložit s nepotřebným a nepoužitelným majetkem;
- návrh způsobu vypořádání inventarizačních rozdílů;
- datum projednání závěrečného protokolu.
- Zaměstnanec odpovědný za inventarizované prostředky potvrdí v protokolu, že inventura byla provedena za jeho účasti.
- Zápis o výsledku inventarizace předají DIK ÚIK, která vypracuje závěrečný protokol obsahující:
- termín zahájení fyzických inventur;
- termín zahájení dokladových inventur;
- termín předání protokolů dílčími inventarizačními komisemi;
- vyhodnocení výsledků fyzických inventur;
- vyhodnocení výsledků dokladových inventur;
- nápravná opatření k inventarizaci;
- návrh na vypořádání inventarizačních rozdílů;
- datum projednání závěrečného protokolu;
- podpisy členů ÚIK.
- Závěrečný protokol předkládá předseda ústřední inventarizační komise děkanovi fakulty ke schválení.
-
Povinnosti zaměstnanců při inventarizaci:
Zaměstnanci, kteří se budou podílet na přímém provedení inventarizace, musí být proškolení o způsobu a cílech prováděných inventarizací a o kompetencích a odpovědnosti členů dílčích inventarizačních komisí.
Zaměstnanci jmenovaní do inventarizačních komisí a ostatní zaměstnanci, v jejichž přímé odpovědnosti se inventarizovaný majetek nachází, jsou povinni se zúčastnit prací souvisejících s přípravou a provedením inventarizace.
-
Plán inventarizací
Jako rozhodné dny k provedení řádné inventarizace stanovuji:
Rozhodný den
k provedení řádné inventarizace
Druh majetku
1. 10. 2017
- Dlouhodobý hmotný a nehmotný majetek
- Drobný dlouhodobý hmotný a nehmotný majetek
- Majetek vedený v operativní evidenci
- Umělecká díla
31. 12. 2017
- Stravovací karty 2. LF
- Ceniny (stravenky, medaile)
- Pokladní hotovost
- Modelové otázky pro přijímací zkoušky
- Ochranné pomůcky na skladě
- Finanční účty
- Závazky a pohledávky
- Přechodné účty aktiv a pasiv
- Peníze na cestě
K provedení inventarizačních prací na jednotlivých pracovištích děkan fakulty ukládá inventarizačním komisím následující termíny:- U inventur k 1. 10. 2017 sesouhlasit zjištěné stavy s operativní a účetní evidencí a předat dílčí inventarizační zápis Ekonomickému oddělení 2. LF do 8. 12. 2017. Ústřední inventarizační komise vyhotoví souhrnný inventarizační zápis do 22. 12. 2017.
- U inventur k 31. 12. 2017 – ceniny, stravovací karty, pokladní hotovosti, modelové otázky pro přijímací zkoušky, ochranné pomůcky na skladě – sesouhlasit skutečné stavy s účetní evidencí a předat dílčí inventarizační zápisy do 12. 1. 2018.
- U inventur k 31. 12. 2017 – finanční účty, závazky a pohledávky, přechodné účty aktiv a pasiv a peníze na cestě – vyhotovit inventarizační zápis do 31. 1. 2018; současně zpracovat souhrnný inventarizační zápis za všechny provedené inventarizace do 31. 1. 2018, pokud nebude RUK UK stanoveno jinak.
děkan fakulty
Přílohy:
Příloha č. 1 – Inventarizační zápis DIK
Příloha č. 2 – Dílčí inventarizační komise pro rok 2017