Info

Fotografie: Matouš Vokatý (2. LF)

Každý obor je krásný, ale patologie je ze všech nejkrásnější

Každý obor je krásný, ale patologie je ze všech nejkrásnější

Konec roku 2024 otevřel pro redakční tým učebnice Patologie doslova novou kapitolu. Mladí kolegové a studenti z okruhu prof. Zámečníka připravili druhé vydání. Na detaily jsme se zeptali studentů šestého ročníku a editorů Tímei Pavličkové a Martina Stanka.
Štítky
Pro většinu lidí je patologie obávaný předmět. Kdy jste si ho oblíbili?

Tímea: Ja som si ho osobne obľúbila definitívne v treťom ročníku, kedy som zistila, že patológia je oveľa rozmanitejšia, než som si myslela.

Martin: Když jsem uviděl poprvé obrázky v hematoxylínu-eosinu a zjistil jsem, jak moc pěkný obor to je.

Jak jste se dostali k editování učebnice?

Tímea: K editovaniu sme sa všetci dostali v rámci spolupráce s pánom profesorom Zámečníkom a s ústavom patológie, ktorá u nás všetkých začala po treťom ročníku, po skúške z patológie.

Martin: Pan profesor nás všechny oslovil s tím, že to bude úplně příšerná práce s nejistým výsledkem, ale všichni jsme do toho nadšeně skočili.

Jak se edituje kniha? Jak jste se vyrovnávali s různými autorskými styly a zajistili, aby byl text ve výsledku konzistentní?

Martin: Každá kapitola procházela rukama mnoha editorů. Není to tak, že jedna kapitola je práce jednoho editora. Navzájem jsme si to kontrolovali a byla to týmová práce. Výsledek by měl být ten, že každá kapitola, ač nese rukopis autora, by měla být poměrně unifikovaná.

Martin Stanek
Martin Stanek
Máte nějakou oblíbenou kapitolu?

Martin: Já mám rád některé ty nové kapitoly; myslím, že obzvlášť kapitola Zánět se panu doktoru Balkovi opravdu povedla a také kapitola o lymfomech dostala docela potřebný facelift.

Tímea: Ja pridávam svoju obľúbenú gynekopatológiu.

Co vás na tom obohatilo z pohledu studia medicíny?

Tímea: Pre nás všetkých to bola jedinečná skúsenosť, ktorú sme netušili, že môžeme vôbec počas štúdia získať. A priniesla nám veľa, čo sa týka disciplíny a nových skúseností, ktoré sú jedinečné.

Martin: Čtením učebnice jsme si měli možnost zopakovat podstatu lidských chorob, což můžeme využít i v klinických ročnících nebo při blížících se státnicích.

Tímea Pavličková
Tímea Pavličková
Můžete přiblížit proces práce na slovníku eponym, věcí pojmenovaných po lékařích nebo věcech?

Byla to opravdu náročné, museli jsme projít celou učebnici, vyextrahovat z ní eponyma, definice a výslovnosti. Stojí za tím mnoho hodin debat s panem profesorem a dalšími odborníky. Snad se to bude líbit.

Editoři učebnice

Jaký byl v etapě editování váš work-life balance? Zvládali jste kromě studia a práce na knížce ještě něco jiného?

Martin: Já jsem akorát se začátkem práce na učebnici začal hrát na stará kolena na piano, takže si myslím, že docela dobře. Ale finiš byl samozřejmě náročný.

Tímea: Work-life balance máme všetci relatívne dobre zvládnutý. Aj v procese tvorby učebnice bolo množstvo teambuildingov, takže sme to dobre balansovali tiež týmto spôsobom.

Poradili byste něco studentům, kteří zvažují, že se patologii budou více věnovat?

Martin: Jděte si za tím! Každý obor je krásný, ale patologie je ze všech nejkrásnější.

Další:

Adéla a její da Vinci

7. 1. 2025
Štítky

Dr. Adéla Štekrtová z Urologické kliniky 2. LF UK a FNM o své cestě k tomu stát se nejmladší českou operatérkou na robotickém chirurgickém systému. Její motivační přednáška zazní i na dni otevřených dveří 18. ledna.

Vytvořeno: 27. 1. 2025 / Upraveno: 4. 2. 2025 / MgA. Bc. Kristýna Kolovratová