Je téměř vyloučené, aby student využíval neosvojené informace

Jak probíhalo online zkoušení z urologie? O své zkušenosti z testování znalostí prostřednictvím platformy ZOOM a s distanční výukou se podělil doc. MUDr. Štěpán Veselý, Ph.D., z Urologické kliniky 2. LF UK a FN Motol.


Kolik studentů se zkoušky zúčastnilo?

Šlo o 13 zahraničních studentů z 5. ročníku.

Jak zkoušení přes platformu ZOOM probíhalo? Jak se vám např. povedlo zabezpečit, že se zkoušky opravdu účastnil dotyčný student nebo že studenti nepoužívali nepovolenou „nápovědu“?

Ze ZOOM místnosti pro všechny studenty byl vždy vybrán jeden ke zkoušce a ten byl pozván do separátní místnosti, kde byl pouze student a zkoušející. Vše bylo nahráváno. Student na kameru ukázal identifikační kartu. Zkoušející pak vždy držel v ruce vějíř kartiček s otázkami – student si vybral libovolnou kartičku s otázkou, ta byla otočena a ukázána na kameru. Po cca pětiminutové přípravě začal student krátkým teoretickým přehledem, přičemž následovalo testování znalostí formou diskuse nad kazuistikami z klinické praxe. Při této formě zkoušení je téměř vyloučené, aby student dohledával a aktuálně využíval neosvojené informace.

Jakým způsobem probíhala v období před touto zkouškou výuka? Jednalo se ještě o skupinu, která měla kontaktní výuku před zavedením opatření souvisejících s pandemií koronaviru, nebo už šlo o studenty z online výuky?

Šlo o mediky, jejichž stáž bohužel začala ve stejnou dobu jako restrikce z důvodů pandemie. Studenti byli odkázáni na přednášky v systému Moodle, kde proběhl i live chat nad otázkami k přednáškám. V druhém týdnu jsme již uskutečnili ZOOM konferenci, které se zúčastnilo 10 studentů a přes dvě hodiny jsme společně trénovali jejich znalosti na klinických případech (RTG snímky, fotky nálezů, videa operací, malování, kvízy…). Pro mne to byl zcela nový, zábavný, inspirativní a naplňující pedagogický zážitek.

Když srovnáte výsledky studentů při osobním zkoušení a zkoušení online formou, lišily se průběh a výsledky nějak zásadně?

Neřekl bych. Chyběla snad jen zkušenost s rutinním používáním správné medicínské nebo urologické terminologie, kterou si studenti jinak než každodenním tréninkem v klinické praxi neosvojí. Jsou věci, které online výuka prostě nenahradí.

Kolik skupin studentů takto plánujete v nejbližší době zkoušet?

Všechny do té doby, než nám systém povolí potkávat se osobně.

Máte nějaké specifické zkušenosti, o které byste se mohl podělit s dalšími pedagogy z naší fakulty, kteří se ke zkoušení online teprve chystají? Jsou např. nějaká úskalí, která jste musel překonat, a nyní už víte, čeho se vyvarovat?

Apeloval bych samozřejmě na kybernetické bezpečí online výuky s využitím aktualizovaných verzí softwaru a ochranných antivirových programů. Nejlépe po konzultaci s IT specialisty.

Jaké jsou vaše dosavadní zkušenosti s online výukou? Jak časově náročná je příprava a průběh oproti běžné výuce? Co z vašeho oboru lze učit na dálku a kde už je hranice toho, co touto formou nahradit nejde? Máte zpětnou vazbu od studentů, jak tuto formu výuky zvládají?

Zkušenosti s online výukou jsem dosud neměl žádné (odkazy studentům na dostupné materiály na webu online výukou opravdu nejsou). Nicméně již nyní je jasné, že současné možnosti interaktivní multimediální online prezentace od základu změní přístup k výuce studentů na naší klinice. Vzniklá situace nás donutila ponechat velkou část teoretické výuky na samostudiu připravených aktuálních materiálů a při živých přenosech se soustředit na aplikaci znalostí ve virtuální klinické praxi. V takto alternativně pojatém dvoutýdenním bloku pak bylo o to milejší vidět velmi pozitivní reakce studentů. Nelehká doba nám tak paradoxně přinesla pozitivní impulz, na který bychom v pohodlí zažitých standardů čekali dlouho a možná i marně.

Vytvořeno: 7. 4. 2020 / Upraveno: 13. 6. 2022 / Mgr. Ing. Tereza Kůstková