Pitvy za účasti studentů opět probíhají

Štítky

Anatomové z 2. lékařské zvládl distanční výuku i zkoušení. Více než dva týdny už probíhají i pitvy a demonstrace za účasti studentů. „Pitva je pro budoucí lékaře nenahraditelná,“ říká prof. MUDr. David Kachlík, Ph.D., přednosta Ústavu anatomie.


Jak zvládl Ústav anatomie distanční výuku v době omezení souvisejících s koronavirem?

Jsem přesvědčený, že v rámci našich možností jsme distanční výuku zvládli dobře. Už 13. března jsme zkoušeli vysílat přes Youtube a Adobe Connect, ale kvůli technickým potížím s vysíláním pro velký počet studentů a prodlevou při přenosu jsme od 17. března měli zakoupenou licenci společnosti ZOOM pro přenášení výuky. 18. března se uskutečnila první zátěžová zkouška, abychom ve čtvrtek 19. března spustili první úspěšné on-line vysílání na téma „Hlavové nervy“. Následující víkend jsme společně s kolegy z Ústavu anatomie trénovali a zdokonalovali se, abychom byli připraveni na všechny možnosti, které program nabízí. Bylo to takové „obývákové“ vysílání, pro všechny z nás to byla nová zkušenost. Za pochodu jsme řešili i nastalé komplikace, když spadla síť, něco přestalo fungovat, nebo se studentům nedařilo připojit. Důležitá byla také souhra všech kolegů, abychom přesně věděli, kdo a kdy a jaké učivo právě vysílá, proto jsme již ke konci března vytvořili sdílený kalendář na distanční výuku pro první ročník. Zjednodušeně řečeno, tato situace nás hodila nepřipravené do vody, ale naučili jsme plavat, a každým dnem se zlepšujeme. Mé poděkování patří všem mým kolegům za jejich nasazení, nápady, dobrou náladu a kolegialitu, a rovněž studentům za aktivní přístup během online přednášek a seminářů.

Co z vašeho oboru lze vyučovat distančně? A kde je naopak kontaktní výuka nenahraditelná?

Pro nás to byla obrovská příležitost a jsem rád, že jsme ji využili. Komunikace prostřednictvím sítí je budoucnost, ale nechtěl bych, aby se zúžila jen na elektronickou. Osobní kontakt se studenty a atmosféra během přednášek jsou nenahraditelné. Stejně tak jako praktická výuka na biologickém materiálu včetně pitev. Sáhnout si na lidské tělo a pracovat s ním je pro každého budoucího lékaře nenahraditelný základ. Anatomie se nedá naučit jen pomocí moderní techniky, je třeba si to opravdu vše osahat rukou a vzít poprvé do rukou základní chirurgické nástroje. Být přitom, když se vezme skalpel do ruky a udělá se první řez. Navíc každé tělo je jedinečné a přináší představu o naší rozmanitosti. O to by byli studenti ošizeni. Sice jsme v rámci výuky Klinické anatomie přenášeli i vyšetření dobrovolníka pomocí ultrazvuku, ale opravdovou zkušenost se sondou a tělem to rozhodně nemůže nahradit.

Máte zpětnou vazbu od studentů, zda se jim i distanční formou dařilo studium anatomie zvládat?

První vysílání bylo pro 230 studentů a kapacitně bylo během chvilky zaplněno. Studenti si pochvalovali naši rychlou reakci a přizpůsobení se této výjimečné situaci. Také pozitivně hodnotili praktická cvičení, která se musela přizpůsobit do formy online seminářů, na nichž mohli studenti řešit do hloubky své dotazy. Vznikla také uzavřená facebooková skupina „Anatomie 2. LF“ pro sdílení materiálů, další konzultace a řešení potíží. Díky zpětné vazbě studentů se podařilo uzpůsobit zápočtové testy tak, že plnění předmětu anatomie pokračuje bez velké prodlevy dál. S aktivní účasti studentů se nám podařilo vyřešit celou řadu obtíží.

Kdy jste opět zahájili pitvy? Podaří se zrealizovat je pro letošní studenty v plném původně plánovaném rozsahu?

Mohu říct, že dveře pitevny se vlastně neuzavřely, naše práce s těly dárců pokračovala i během koronavirové pandemie. Naši studenti mohou docházet na ústav již druhý týden. První týden se zabývali preparáty srdce a v tomto týdnu se věnují topografii lidského těla jako celku, samozřejmě za dodržení v současnosti platných výjimečných hygienických a epidemiologických opatření, což bohužel omezilo časové i prostorové možnosti výuky.

Budete u zkoušek nějakým způsobem zohledňovat to, že výuka, a tudíž i příprava studentů, v letním semestru probíhala jinak než obvykle?

Výuka se uskutečnila sice jinou formou než obvykle, ale všechna témata byla probrána ve stejném rozsahu. Nebylo to jednoduché ani pro nás, ani pro studenty. Věřím však, že příprava našich studentů na zkoušky bude stejně poctivá a zvládnutelná jako v minulých semestrech a úroveň požadovaných znalostí tak zůstává stejná, s přihlédnutím k omezené možnosti praktického studia preparátů. Držme si všichni palce.

Ilustrační fotografie: archiv Ústavu anatomie (pořízeno v době před pandemií koronaviru)

 

Vytvořeno: 5. 6. 2020 / Upraveno: 13. 6. 2022 / Mgr. Ing. Tereza Kůstková