Výjezdní zasedání

Příloha zápisu AS UK 2. LF ze dne 26. 11. 2003
 

VÝJEZDNÍ ZASEDÁNÍ UNIVERZITY KARLOVY V PRAZE

1. listopadu 2003

STUDIJNÍ SEKCE

1. Struktura studijních programů
Začlenění UK do mezinárodní komunity vysokých škol a rozvíjení mobility její akademické obce je podmíněno restrukturalizací studijních programů. Součástí této aktivity je hledání optimální podoby strukturovaného studia (bakalářské a navazující magisterské), což předpokládá průběžné hodnocení jeho kvality na základě mezinárodních standardů. Vytvoření trojstupňové struktury studia umožní zvýšit prostupnost studijních programů uvnitř fakult i mezi nimi.
Prioritou univerzity je soustavné rozvíjení a podpora doktorského studia. Nutným předpokladem je intenzivní vědecká spolupráce se zahraničními institucemi a vytvoření podmínek pro studium zahraničních doktorandů na UK. Rozvoj doktorského studia je podmíněn i zvyšováním úrovně absolventů magisterských studijních programů.
Bakalářské studium UK chápe především jako přípravu pro navazující magisterská studia, nevylučuje však v odůvodněných případech existenci studijních programů profesně orientovaných. K jejich přípravě lze využívat spolupráce s kvalitními partnery, např. neuniverzitními vysokými školami či špičkovými VOŠ.
2. Prostupnost studia
Prostupnost jako nezbytný princip studia na univerzitě lze podpořit formou vzájemných mezifakultních dohod v rámci kapacitních možností a s přihlédnutím k finanční náročnosti této výuky. Klíčová role při rozvoji prostupnosti studia připadá garantům studijních programů.
Další doporučenou formou prostupnosti studia je uskutečňování studijních programů společně více fakultami.
Podmínkou zvýšení prostupnosti studia je také úprava systému rozdělování finančních dotací jednotlivým fakultám.
3. Mobilita studentů
Mobilita studentů by se měla stát funkční součástí studia. Získávání zkušeností v zahraničí je nejnaléhavější u doktorandů, jejich mobilita je podmíněna mezinárodními kontakty školícího pracoviště a možností reciproční nabídky.
Předpokladem pro příliv zahraničních studentů a otevřenost univerzity je zvyšování počtu studijních programů akreditovaných v cizím jazyce.
4. Celoživotní vzdělávání
Rozvoj CŽV je jedním z důležitých úkolů univerzity. S ohledem na doporučení Boloňské deklarace (tzv. Learning Society) i pro praktickou potřebu populace je žádoucí doplňovat a rozšiřovat dosažené vzdělání zejména absolventů VŠ formou kurzů kariérního růstu (rozvíjení dosaženého vzdělání o současné poznatky v oboru). K tomuto účelu lze využít legislativního prostoru, který vymezuje další vzdělávání učitelů, pracovníků ve zdravotnictví a pracovníků v tzv. pomáhajících profesích, a připravit ucelený systém kurzů a atestací. V souladu se zákonem o vysokých školách je třeba sledovat ekonomický přínos této formy vzdělávání. Péče věnovaná U3V bude patrně díky stále rostoucí oblibě této aktivity poskytována i nadále za přijatelných finančních podmínek.
5. Distanční prvky studia
Pro šíření vzdělanosti jak v rámci studijních programů, tak i programů celoživotního vzdělávání je do budoucna žádoucí racionálně využívat moderních informačních technologií k realizaci distančních metod studia.


SEKCE PRO VĚDU A VÝZKUM

Věda a výzkum sehrává v životě Univerzity Karlovy klíčovou roli. V rámci sekce bylo stanoveno několik základních témat, která byla prodiskutována, zejména výzkumné záměry a evaluace vědecké činnosti univerzity.
1. Výzkumné záměry
Výše prostředků navrhovaných fakultami a dalšími součástmi výrazně převyšuje předpokládané možnosti MŠMT. Sekce doporučuje neuvažovat o redukci prostředků ze strany UK, nýbrž požádat fakulty a součásti o integraci uvnitř UK. UK by měla po MŠMT požadovat co nejpřesnější formulaci kritérií hodnocení výzkumných záměrů a v této souvislosti předloží vlastní návrh.
2. Evaluace vědecké činnosti univerzity
Interní hodnocení kvality a rozsahu vědecké činnosti bude sloužit ke zmapování současného stavu a trendů vývoje za posledních deset let. S materiálem vzniklým z evaluace seznámí vedení UK fakulty a součásti UK. Všechny evaluační komise musí obdržet kritéria hodnocení a především musí znát důsledky evaluace, členy evaluačních komisí by měli být proděkani pro vědu a externí pracovníci, včetně odborníků ze Slovenska. Musí být stanovena rámcová kritéria pro celou UK a diferencovaná v rámci jednotlivých klastrů, jedním z evaluačních kritérií je sledování trendů v kontextu s předcházejícími evaluacemi, bude upřednostňována tabulková verze s komentářem.


ZAHRANIČNÍ SEKCE

  1. Rozvoj meziuniverzitní spolupráce a mobility sekce považuje za významný předpoklad zvýšení kvality činnosti Univerzity Karlovy v oblasti vědy, výzkumu a výuky. Toto úsilí musí probíhat v návaznosti na Boloňskou, Pražskou a Berlínskou deklaraci a s ohledem na nadcházející vstup České republiky do Evropské unie. Předpokladem je těsná koordinace v oblasti studijní, vědecké a legislativní, a to jak na úrovni vedení Univerzity Karlovy, tak i na jejích fakultách a součástech.
  2. To předpokládá:
    1. v oblasti meziuniverzitní spolupráce
      1. vyřazovat nefungující meziuniverzitní smlouvy
      2. dokončit hodnocení možností spolupráce s předními světovými univerzitami
      3. uzavírat budoucí smlouvy s důrazem na vysoce kvalitní vědeckou spolupráci s partnerskými univerzitami a s přihlédnutím k možnostem výchovy studentů doktorských programů
      4. navazovat spolupráci s prestižními vědecko-výzkumnými centry
      5. vytvářet na fakultách a součástech Univerzity Karlovy podmínky pro mezinárodní vědeckou spolupráci na špičkové úrovni
    2. v oblasti mobility
      1. stanovit za prioritu vysílání studentů doktorských programů k jednosemestrálním až dvousemestrálním pobytům, podporovat mobilitu pedagogických pracovníků a studentů vyšších ročníků magisterských programů, zejména s využitím programů Evropské unie; usilovat dále o zvyšování počtu přijíždějících studentů a pedagogů
      2. směřovat k rozšiřování možností dvojího vedení diplomových a disertačních prací ve spolupráci s dalšími zeměmi
      3. rozšiřovat nabídku studia na Univerzitě Karlově pro zahraniční studenty zvyšováním počtu studijních programů akreditovaných v cizích jazycích
      4. vybízet fakulty k systematickému zavádění evropského systému přenosu kreditů (ECTS) a k uznávání stanovených studijních povinností splněných v zahraničí
      5. zintenzivnit propagaci (v zahraničí i na vlastních webových stránkách) možností studia zahraničních studentů na Univerzitě Karlově
      6. využívat ke zjišťování kvality výuky výsledky ankety prováděné mezi zahraničními studenty Univerzity Karlovy
      7. požádat Českou konferenci rektorů, aby zaslala příslušným orgánům důraznou žádost o zjednodušení vízových a dalších nezbytných formalit pro přijíždějící zahraniční studenty a pedagogy
      8. upravit stávající pravidla výběru uchazečů o příspěvky z Fondu mobility Univerzity Karlovy v Praze následovně:
        • první výběr a pořadník žádostí provádět na fakultách, především s ohledem na kvalitu projektů a na výše uvedené priority Univerzity Karlovy
        • podle velikosti fakult, množství a kvality žádostí stanovit kvóty žádostí pro jednotlivé fakulty a součásti Univerzity Karlovy

SOCIÁLNÍ SEKCE

V souladu se záměry UK bude nadále sociální politika zaměřena na pomoc sociálně slabým a zdravotně postiženým studentům, kteří úspěšně studují na UK, na sociální zvýhodnění studentů prezenčního studia, kteří jsou mimořádně úspěšní ve studiu, ve vědecké a tvůrčí činnosti a na pomoc a vyhledávání podmínek pro stabilizaci zaměstnanců UK se zaměřením na začínající mladé odborné asistenty a mladé vědecké pracovníky.

  1. Doporučení v oblasti ubytování a stravování
    • Do konce ledna 2004 zpracovat návrh na organizační, účetní a finanční oddělení ubytovacích služeb (koleje) od stravovacích služeb (menzy) a změn v postavení a počtu správ.
  2. Doporučení v oblasti ubytování
    • S vědomím snížení ubytovací kapacity provádět rekonstrukce zvyšující kvalitu ubytování.
    • Neinvestičními prostředky zlepšovat vybavení interiérů kolejí, a to s ohledem na nezbytné potřeby a na plánované rekonstrukce.
    • Prodat areál Houšťka v Brandýsu nad Labem – Staré Boleslavi.
    • Podporovat ubytování zahraničních studentů v rámci výměnných programů zvýšením počtu lůžek pro ně vyhrazených.
    • Pro významné hosty UK a hostující profesory rozšířit možnosti jejich přechodného ubytování.
  3. Doporučení v oblasti stravování
    • Zachovat provoz v menzách: Jednota, Albertov, Budeč, Arnošta z Pardubic, Právnická.
    • Do konce listopadu 2003 vypracovat návrh způsobu a harmonogramu „útlumu“ pro ostatní menzy.
    • Podpora zvýšení kvality poskytovaných stravovacích služeb:
      • Centralizované řízení úseku stravování, umožňující jednotné přístupy v oblasti
        • zásobování a logistiky
        • lidských zdrojů a zvyšování kvalifikace
        • koordinace výroby vzhledem k výkyvům poptávky po službách
        • zpracování dat jako podkladů pro další rozhodování
        • rozšíření doplňkové činnosti
      • Zavedení bezlimitní výroby stravy
        • garance alespoň dvou druhů jídel v přístupné cenové hladině
        • možnost odběru jen části celého menu
        • možnost koupení doplňků stravy
        • celkové rozšíření nabídky, tj. výběr až z 8 druhů jídel
      • Rozšíření doby výdeje
        • zavést výrobu minutkových jídel
        • v případě potřeby rozšířit nabídku prostřednictvím chlazené stravy
      • Zkvalitnění prostředí výdeje
      • Reorganizace technologie a v návaznosti na to i úsporu lidských zdrojů
      • Možnost cenového srovnání včetně režie (bez promítnutí dotace) s nabídkami konkurence
    • Zavedení kartového systému výdeje s využitím průkazu studenta UK (v ak. roce 2004/05).
  4. Doporučení v oblasti služeb pro studenty se speciálními potřebami
    • Na každé koleji v dlouhodobém výhledu vybudovat ubytovací kapacity uzpůsobené pro studenty se speciálními potřebami.
    • K rozvinutí služeb poskytovaných v rámci IPC studentům se speciálními potřebami zřídit „Kancelář pro studenty se speciálními potřebami“ jakožto samostatné oddělení RUK s následující náplní práce:
      • evidovat studenty se speciálními potřebami, poskytovat jim poradenství, kontakty na specializovaná pracoviště, sledovat jejich studium, vyjadřovat se k žádostem o prominutí poplatků za nadstandardní dobu studia
      • vést databázi osob a organizací ochotných poskytovat osobní asistenci a další formy pomoci studentům se speciálními potřebami
      • pomáhat uchazečům o studium a studentům zvláště v prvních ročnících s orientací v novém prostředí rovněž i formou tutorského systému, tj. nabídky poradců z řad studentů vyšších ročníků
      • zlepšovat znalosti studentů, pedagogů a dalších zaměstnanců UK o potřebách lidí s handicapem
      • hledat efektivní způsoby převodu studijních materiálů do přístupné formy
      • koordinovat práci kontaktních osob na jednotlivých fakultách, zvyšovat jejich informovanost a jejich prostřednictvím informovanost pracovníků fakult a součástí UK
      • vyjadřovat se ke stavebním úpravám na UK a působit na vytvoření většího počtu bezbariérových pokojů na kolejích
      • posilovat kontakty a výměnu zkušeností s obdobnými ústavy, institucemi a poradnami dalších českých i zahraničních VŠ
      • vytvořit informační materiály určené uchazečům o studium z řad zájemců s handicapem – středoškolákům, tyto materiály zasílat na střední školy
      • komunikovat s relevantními orgány státu, města a neziskového sektoru
      • v přiměřené podobě realizovat tyto body též vůči zdravotně postiženým zaměstnancům UK a uchazečům o zaměstnání, a také těm studentům a zaměstnancům, u nichž ke vzniku zdravotního postižení dojde během doby studia či zaměstnání na UK
      • připravit koncepci podpory studentů s lehkými mozkovými dysfunkcemi
    • Do konce března 2004 vypracovat strategický plán péče o studenty se speciálními potřebami. Na vypracování se bude podílet prorektor pro sociální záležitosti, Sociální komise AS UK a IPC.
    • Vytvořit systém finanční podpory studentů se speciálními potřebami a jejich asistentům, nejlépe formou stipendia.
  5. Doporučení v oblasti sociálních podmínek zaměstnanců UK
    • Připravit systém sociálních programů pro zaměstnance UK.
    • Vybudovat kvalitní přechodné ubytování pro začínající mladé učitele a vědecké pracovníky.

SEKCE PRO OTÁZKY PREZENTACE

  1. ZÁVĚRY Z JEDNÁNÍ SEKCE – ZÁKLADNÍ VÝCHODISKA
    Předložená koncepce a perspektiva rozvoje vnějších vztahů UK vychází z Dlouhodobého záměru UK a jeho Aktualizací a je tématicky propojena prakticky se všemi oblastmi činnosti Univerzity. Vnější komunikace UK probíhá ve specifických formách na úrovni jednotlivých fakult, jejichž autonomie je funkční a nezastupitelná, ale má i svou celouniverzitní dimenzi a témata. Pro jejich účinnou vnější prezentaci je nezbytné stanovit tato základní východiska:
    1. Prosazovat aktivní a nezávislou vnější komunikaci UK, zejména prezentací vlastních témat, odborníků a výsledků.
    2. Akcentovat zejména unikátní historickou tradici, spektrum studijních oborů a vědecký potenciál UK jako dominantního subjektu české vědy a vzdělanosti.
    3. Prezentovat UK klíčovými slovy jako prestižní, nezávislou, svobodnou, otevřenou, stabilizovanou a mezinárodně uznávanou „research university“, která chce zaujmout konkurenceschopné postavení i v evropském univerzitním a výzkumném prostoru.
    4. Stanovit základní cílové skupiny vnější komunikace UK a diferencovaně a adresně je oslovovat.
    5. Soustředit se zejména na komunikování značky UK jako symbolu kvality a posilovat její image ve vztahu k marketingové komunikaci.
    6. Optimalizovat systém vnitřní komunikace UK, který je předpokladem její efektivní vnější prezentace.
  2. ZÁVĚRY Z JEDNÁNÍ SEKCE K JEDNOTLIVÝM BODŮM
    1. Zpracovat a průběžně inovovat databázi kontaktů vnější komunikace na fakultách a součástech UK a interní databázi významných univerzitních odborníků. Pozornost je třeba věnovat i vytvoření a průběžné inovaci databáze studentů, kteří by se do této činnosti měli rovněž zapojit. Tyto databáze by měly přispět ke zlepšení vnitřní komunikace univerzity a její efektivnější vnější prezentaci zejména v médiích.
    2. Informačně-poradenské centrum rozvíjet jako:
      1. kontaktní, koordinační a servisní pracoviště pro studenty a veřejnost, kteří se na UK obracejí se svými dotazy a problémy
      2. servisní pracoviště pro mobilitu studentů zejména v souvislosti s budovaným Evropským vzdělávacím prostorem
      3. informační zdroj pro fakulty a součásti (vytváření databázových nástrojů)
      4. organizační zázemí celouniverzitních prezentačních akcí (Informační den, Absolvent atd.)
    3. Realizovat projekt univerzitního internetového periodika i-Forum tak, aby:
      1. plnilo zejména funkci informativní a zpravodajskou
      2. využívalo specifika internetu jako média umožňujícího maximální aktuálnost, obsahovou variabilitu, strukturovanost a interaktivnost
      3. v akademickém roce 2003/2004 postupně přecházelo ze zkušebního režimu do stabilizované podoby
      4. Základním předpokladem je spolupráce všech fakult a součástí UK s redakcí.
      5. V návaznosti na internetové periodikum připravit vydávání tištěného časopisu Forum jako: problémově orientovaného, reprezentativního čtvrtletníku s monotématicky zaměřenými čísly
      6. V souvislosti s přípravou aktuální koncepce prezentačních materiálů UK:
        1. vytvořit přehled o existujících a dostupných materiálech
        2. vyhodnotit efektivitu předchozích prezentačních materiálů
        3. doplnit prezentační materiály o nové typy vycházející z aktuálních potřeb univerzity
      7. V rámci kontinuálních projektů zejména:
        1. podporovat a realizovat dlouhodobější projekty s významnými vědeckými, mediálními a společenskými institucemi
        2. usilovat o vytvoření seriálových mediálních projektů s možností aktivně ovlivňovat jejich dramaturgii
        3. pokračovat v obsahovém, produkčním a mediálním zajišťování projektu Evropské diskusní forum na UK
      8. Postupně dobudovat odbor vnějších vztahů UK z hlediska personálního i dislokačního, včetně jeho poradních orgánů a konzultantů.

    SEKCE PRO INVESTIČNÍ ROZVOJ

    Sekce pro investiční rozvoj se na svém jednání zabývala 4 tématy:

    1. posilováním integrativních prvků rozvoje UK,
    2. intenzivnějším zhodnocováním výsledků výzkumné činnosti ve spolupráci s praxí,
    3. komplexnějšími projekty rozvoje fakult (výstavba minikampusů) a
    4. tvorbou Investičního programu UK.

    Ad 1)
    V zájmu efektivního využívání zdrojů doporučujeme aktivněji využívat principů vnitřního rozdělování prostředků pro realizaci celouniverzitních priorit (analogicky s finančním zajištěním GA UK). Doporučujeme k tomu využívat výzkumné ověřovací projekty či modelové studie, které v časově limitované době ukáží efektivnost takto koncentrovaných prostředků.
    Ad 2)
    Účastníci sekce se jednoznačně shodli na tom, že je třeba při hledání nových zdrojů financování UK bez prodlení usilovat o profesionální systematické zhodnocení aplikačních výstupů intelektuálního potenciálu UK. Proto doporučují ověřit formou smluvního vztahu fungování tzv. Inovačního centra UK. To by mělo mít podobu obecně prospěšné společnosti – nikoli být další součástí UK. Je možné uvažovat o dvou variantách: a) na úrovni univerzity zajistit poradenskou podporu vytváření menších center pro skupiny oborově příbuzných fakult nebo b) směřovat k založení Inovačního centra pro celou UK. Zdá se, že rizika spojená zejména s rozběhnutím takového centra unese spíše celá UK než jednotlivá fakulta.
    Nicméně, v zájmu minimalizace rizik doporučujeme respektovat následující kroky:

    1. po důkladném zmapování jejich kompetencí vybrat vhodné partnery z více možných nabídek či uchazečů,
    2. časově limitovat příslušnou smlouvu UK, na jejímž základě vznikne taková společnost, na maximálně 2–3 roky,
    3. poté vyhodnotit efektivnost činnosti centra, zejm. kvality analytické studie potenciálu a prvních produktů.

    Ad 3)
    Vzhledem k tíživé prostorové situaci a nevyhovujícímu zázemí řady fakult sekce doporučuje zahájit studii proveditelnosti minikampusu(ů) UK. Bez ní není možné se kvalifikovaně rozhodovat o projektu výstavby. Sekce dospěla k těmto základním kritériím, které by měl takový ideový projekt splňovat:

    1. řeší potřeby více než 1 fakulty, přispívá k integraci pracovišť a odstraňování duplicit,
    2. je polyfunkční, tj. umožňuje uspokojit potřeby vědeckého výzkumu a doktorského studia, výuky, stravování, ubytování – resp. plní více než jednu z těchto funkcí,
    3. vytváří komunitní atmosféru umožňující plně využívat zázemí fakult.

    Nosným prvkem projektu musí být především podpora vědecko-výzkumné a na ni navazující vzdělávací činnosti přesahující hranice UK. Jen tak lze získat nezbytnou finanční podporu měst a městských částí, regionů či podporu z evropských fondů. Je žádoucí zpracovat studii variantních modelů financování takového projektu (zvážit únosnost splácení půjčky, odpisů, nákladů na provoz atd.).
    Ad 4)
    Při tvorbě Investičního programu UK z návrhů fakult a součástí doporučuje sekce dbát na vyváženost strategických (rozvoj posilujících) projektů a projektů operativních. Naléhavost aktuálních potřeb obnov a rekonstrukcí by neměla vytlačit perspektivní uvažování fakult a součástí.


    LEGISLATIVNĚ-EKONOMICKÁ SEKCE

    Legislativně-ekonomická sekce se zabývala následujícími předloženými materiály:

    1. návrh věcného záměru Změny Vnitřního mzdového předpisu UK
    2. návrh Zásad pro sjednávání smluvní mzdy
    3. návrh Změny příl. Statutu č. 8 – Pravidla hospodaření UK

    K předloženým materiálům sekce přijala tyto závěry:
    Ad a)
    Doporučuje přijmout základní filozofii Změny Vnitřního mzdového předpisu UK s tím, že považuje za nutné

    • dopracovat legislativní otázky týkající se zařazení akademických pracovníků do jednotlivých tarifních kategorií,
    • znovu zvážit výši tarifů v jednotlivých třídách s ohledem na upřesnění předpokládaných příjmů UK počínaje rokem 2005,
    • předložit návrh ke schválení AS UK v takovém termínu, aby změna mohla nabýt účinnosti od 1.1.2005.

    Ad b)
    Nemá námitky proti návrhu Zásad pro sjednávání smluvní mzdy s tím, že se těmito zásadami naplňují závěry ze Seče 2000; současně doporučuje, aby před definitivním projednáním v AS UK byly v rámci Ekonomické a Legislativní komise AS UK vyjasněny zbývající detaily.
    Ad c)
    Doporučuje předložit návrh Změny příl. Statutu č. 8 – Pravidla hospodaření UK k dopracování Legislativní komisi tak, aby návrh mohl být projednán v AS UK v lednu 2004.
    V další části jednání byly diskutovány některé náměty pro případnou novelu stávajícího zákona o vysokých školách.

Poslední aktualizace: 8. 11. 2018 / Administrátor