Zpráva o činnosti kolegia děkana za volební období 2003–2006

Kolegium děkana pracovalo v tomto složení:
 
Děkan fakulty:
prof. MUDr. Josef Koutecký, DrSc.
 
Proděkani fakulty:
prof. MUDr. Jiřina Bartůňková, DrSc.
proděkanka pro rozvoj fakulty
 
doc. MUDr. Jana Hercogová, CSc.
proděkanka pro studium klinických oborů

v období 2003–2004
doc. MUDr. Petr Zoban, CSc., v období 2004–2005
 
prof. MUDr. Jan Herget, DrSc.
proděkan pro vědu a zahraniční styky
 
prof. RNDr. Václav Pelouch, CSc.
proděkan pro studium teoretických a preklinických oborů
 
prof. MUDr. Jiří Šnajdauf, DrSc.
proděkan pro vnitřní záležitosti
 
Tajemnice fakulty:
Ing. Eva Kuželová

A. Studium

Václav Pelouch, Petr Zoban
 
Pregraduální vzdělávání
 

  1. Studijní programy vyučované na UK 2. LF v období 2003–2005
     
    V současnosti na fakultě probíhají dva magisterské studijní programy „Všeobecné lékařství“ pro české, resp. zahraniční studenty a od akademického školního roku 2005–6 navazující magisterský program „Specializace ve zdravotnictví – obor Fyzioterapie“.
    Od akademického školního roku 2004–2005 jsou na fakultě otevřeny čtyři bakalářské studijní programy „Specializace ve zdravotnictví“, obory Fyzioterapie, Všeobecná sestra, Zdravotní laborant a Radiologický asistent. Ve stejném roce byla ukončena výuka Bakalářského studia optiky a optometrie.
    Podobně jako předchozích obdobích, tak i v letech 2003–2005, pokračovala úspěšně Univerzita 3 věku, jako součást Programu celoživotního vzdělávání.
     
    1. Magisterské studijní programy:
      • Magisterský studijní program Všeobecné lékařství (odborný garant: – proděkani pro studium)
      • Master’s Programmme of General Medicine – International Students (odborný garant: – proděkani pro studium)
      • Navazující magisterský studijní program Specializace ve zdravotnictví, obor Fyzioterapie (otevřen v akademickém školním roce 2005–6, odborný garant: – doc. PaeDr. P. Kolář)
    2. Bakalářské studijní programy:
      • Bakalářské studium optiky a optometrie (ukončeno v akademickém školním roce 2004–5).
      • Bakalářský studijní program Specializace ve zdravotnictví, obor Fyzioterapie (odborný garant: – doc. PaeDr. P. Kolář)
      • Bakalářský studijní program ošetřovatelství, obor Všeobecná sestra (otevřen v akademickém školním roce 2004–5, odborný garant: – Mgr. M. Šamánková).
      • Bakalářský studijní program Specializace ve zdravotnictví, obor Zdravotní laborant (otevřen v akademickém školním roce 2004–5, odborný garant: – doc. MUDr. R. Průša, CSc.)
      • Bakalářský studijní program Specializace ve zdravotnictví, obor Radiologický asistent (otevřen v akademickém školním roce 2004–5, odborný garant: – prof. MUDr. J. Neuwirth, CSc.)
    3. U3V (odborný garant: – prof. MUDr. J. Fajstavr, DrSc.)
  2. Přijímací řízení ke studiu na fakultě
     
    1. Přijímací řízení pro magisterský studijní program „Všeobecné lékařství“:
       
      Na 2. LF probíhá již tradičně dvoukolové přijímací řízení: první kolo je písemné a obsahuje:
      1. otázky z biologie, chemie a fyziky (=3x25 otázek),
      2. 25 otázek – test všeobecných předpokladů pro studium mediciny;
      testové protokoly z obou částí prvního kola jsou anonymně analyzovány pomocí PC techniky mimo fakultu. Získané výsledky z prvního kola jsou podkladem pro postup do druhého kola – ústní zkoušky: každý student si losuje dvě otázky, které testují schopnost argumentace a obhájení vlastního názoru – to probíhá před tříčlennou komisí pedagogických pracovníků. Komise, které byly předem schváleny kolegiem děkana, jsou těsně před začátek ústních pohovorů losovány; tím je zajištěna objektivita celého řízení.
       
      Přijímací řízení pro akad. r. 2005/2006
      Počet přihlášených 1538 uchazečů
      Dostavilo se 1353 uchazečů
      Počet přijatých 222 uchazečů
      Počet zapsaných 178 uchazečů

       

    2. Přijímací řízení pro navazující magisterský studijní program obor „Fyzioterapie“
       
      Přijímací řízení na tento obor bylo na základě písemného testu, který obsahoval otázky (celkem 100 otázek ze základních klinických oborů v rozsahu náplně bakalářského studia fysioterapie); kromě toho, další podmínkou pro přijetí bylo úspěšné absolvování bakalářského studia, které bylo doloženo odpovídajícím dokumentem.
       
      Přijímací řízení pro akad. r. 2005/2006
      Počet přihlášených 94 uchazečů
      Dostavilo se 91 uchazečů
      Počet přijatých 25 uchazečů
      Počet zapsaných 25 uchazečů

       

    3. Přijímací řízení pro bakalářské studijní programy:
       
      Přijímací řízení bylo dvoukolové – systém je stejný, který je popisován výše: písemné testy obsahovaly otázky z biologie, fysiky a chemie (celkem 3x20 otázek); následoval ústní pohovor před tříčlennou komisí – schválené komise byly těsně před začátkem losovány. Vyhodnocení písemných testů probíhalo stejně jako je uvedeno v odstavci ad a).
       
      FYZIOTERAPIE
      Přijímací řízení pro akad. r. 2005/2006
      Počet přihlášených 333 uchazečů
      Dostavilo se 273 uchazečů
      Počet přijatých 28 uchazečů
      Počet zapsaných 23 uchazečů
       
      VŠEOBECNÁ SESTRA
      Přijímací řízení pro akad. r. 2005/2006
      Počet přihlášených 154 uchazečů
      Dostavilo se 132 uchazečů
      Počet přijatých 52 uchazečů
      Počet zapsaných 31 uchazečů
       
      ZDRAVOTNÍ LABORANT
      Přijímací řízení pro akad. r. 2005/2006
      Počet přihlášených 90 uchazečů
      Dostavilo se 78 uchazečů
      Počet přijatých 29 uchazečů
      Počet zapsaných 17 uchazečů
       
      RADIOLOGICKÝ ASISTENT
      Přijímací řízení pro akad. r. 2005/2006
      Počet přihlášených 46 uchazečů
      Dostavilo se 36 uchazečů
      Počet přijatých 20 uchazečů
      Počet zapsaných 13 uchazečů

       

    4. Přijímací řízení – Master’s Programmme of General Medicine – International Students:
      V akademickém školním roce 2004–5 bylo na fakultu přijato 39 zahraničních studentů (podstatně více než v předchozích 3 letech) a v akademickém školním roce jejich počet stoupl na 54 studentů (nejvyšší počet vůbec).
      Přijímací řízení dosud probíhalo jednokolově a opíralo se výhradně o výsledky písemného testu z fyziky, chemie a biologie (celkem 60 otázek). Každý uchazeč byl dále pozván k neformálnímu pohovoru za účelem alespoň částečně poznat jeho osobnost. Pohovor nebyl bodově hodnocen.
      Na základě nově nabytých zkušeností s přijímáním zahraničních studentů v letošním roce a v souvislosti s výrazným nárůstem zájmu zahraničních studentů o studium na fakultě vzniká naléhavá potřeba zavést dvoukolové přijímací řízení, inovovat otázky písemného testu a připravit dvě verze písemného testu a dále zavést ústní část přijímacího řízení a příslušné zkušební otázky a stanovit počet bodů, které bude možné pomocí ústní části přijímacího řízení získat.
      Jedním z prvořadých úkolů pro vedení fakulty bylo zkvalitnit nábor a zvýšit počet zahraničních studentů přicházejících na fakultu. Proti minulosti se výrazně zvýšilo úsilí při získávání zahraničních studentů, zlepšila se spolupráce se stávajícími agenturami, získávajícími zahraniční studenty a navázány nové kontakty (viz tabulka). V roce 2004 proběhla inovace webových stránek doplněním o příslušné informace o fakultě, o podmínkách pro přijetí ke studiu, o průběhu přijímacího řízení a o organizaci a náplni studia na fakultě, vč. formuláře Přihlášky k přijímacímu řízení. Tím bylo umožněno hlásit se k přijímacímu řízení prostřednictvím internetového spojení.
    Tab.1 Počty zahraničních studentů na fakultě a spolupracující agentury
     
    Agentura: Přihlášení/přijatí studenti. Poznámka:
    Fakulta – webové stránky 34/13 – 67/25 – 156/21 Fungují od akad.školního roku 2003–4
    Academic agency
    (Mr. Shaker)
    00/00 – 1/1 – 26/13 Smlouva jen do 30.6.2006. Dop.obnovit.
    Gerani
    (Mr.Balmotis)
    00/00 – 2/2 – 2/2 Velmi zvážit obnovení smlouvy.
    M&D Agency
    (Mr. Makwana)
    19/6 – 26/11 – 30/12 Ve smlouvě nepotvrzovat exkluzivitu náboru studentů z UK. Přijímací zkoušky budou dále probíhat v Praze na UK 2. LF
    AbbeyCollege
    Cambridge
    – 5/4 Smlouva od akad.školního roku 2004–5 na dobu určitou (1 rok). Máme zájem o spolupráci.
    CMS Agency
    (Mr. Vasileios)
    – 2/2 Smlouva od akad.školního roku 2004–5.
    Medical Education
    (Mrs. S. Seidlová)
      Připravuje se smlouva, zahájení od příštího akad.školního roku.
     
  3. Studium, organizace, průběh
     
    V období 2003–2005 se začala v praxi realizovat nová struktura curricula magisterského studia programu „Všeobecné lékařství“, vypracovaná vedením fakulty v předchozím funkčním období. U některých předmětů tak došlo po přechodnou dobu ke zdvojení výuky (střet původního a upraveného curricula) a nárůstu výukových hodin. Nevyřešena zůstává opakovaně diskutovaná otázka studijního plánu III. ročníku studia „Všeobecného lékařství“ (souběh náročných předmětů patologické anatomie a farmakologie). Kvality výuky se začínají dotýkat problémy při získávání nových vedoucích učitelů některých předmětů (farmakologie, soudní lékařství, stomatologie). Nedořešena je otázka zachování nebo změny náplně výuky/činnosti Ústavu jazyků.
    Vedení fakulty se snažilo akcentovat praktickou výuku klinických oborů. Za tímto účelem byl vypracován a následně schválen Index praktických dovedností pro studenty magisterského studia Všeobecného lékařství – tzv. logbook. V akademickém školním roce byl vydán studentům III. a vyšších ročníků, aby se ověřil v praxi. V současnosti je připraven dotazník pro první vyhodnocení Indexu, který bude zaslán vedoucím učitelům hlavních medicínských oborů. Rozšíření prostoru pro praktickou výuku klinických oborech je limitováno kapacitou FN v Motole, resp. počty a strukturou nemocných. Částečným řešením bylo zřízení Chirurgické kliniky v ÚVN jako výukového pracoviště UK 2. LF. Citelně chybí prázdninové praxe, které v minulosti na základě smluv probíhaly v krajských a vybraných okresních nemocnicích.
     
    Další činnosti na úseku výuky se týkaly zejména:
     
    1. dokončení kreditového systému hodnocení výuky,
       
    2. novelizace Studijního a zkušebního řádu UK 2. LF v souladu se stejným předpisem UK a Vysokoškolským zákonem. Za tímto účelem bylo zapotřebí, mimo jiné, rozdělit předměty odborného curricula výukových programů na tři skupiny – povinné a povinně volitelné a volitelné. Předloha SZŘ UK 2. LF je t.č. postoupena ke schválení AS UK.
       
    3. Byla zahájena příprava dodatku k diplomu – tzv. Diploma supplement a probíhá příprava anglické verze databáze anotací předmětů jednotlivých studijních programů, akreditovaných na fakultě.
       
    4. Prorektorem pro výuku byly předány pokyny pro přípravu podmínek pro získání tzv. ECTS Label.
       
    5. Byl zaveden splátkový kalendář pro poplatky spojené s překročením standardní délky studia pro studenty, kteří ze závažných důvodů nemohou platit podle standardních pravidel daných předpisem UK.
       
  4. Mezinárodní spolupráce a výměnné studijní pobyty studentů
     
    1. Program Sokrates/Erasmus: (garant: – as. MUDr. R. Černý, CSc.) V roce 2005 nově uzavřeny smlouvy se Slovenskem (Bratislava), ve Francii s universitou v Rennes, s Polskem (Lodž) a v Itálii s universitou v Janově.
      V roce 2003 jsme vyslali na stáže 15 studentů, přijali jsme 2 studenty, v roce 2004 vyjelo 19 našich studentů a naopak přijelo 9 zahraničních studentů, letos počet našich studentů stoupl na 23 a zahraničních u nás na 14. Počty studentů se tak postupně zvyšují, dá se očekávat, že v příštím roce se počty našich a zahraničních studentů mohou vyrovnat.
      S rostoucími počty studentů narůstá náročnost administrativní práce pro zajišťování studijních pobytů, vč. sestavování individuálních studijních plánů, asistence při vlastní organizaci stáží, zajišťování ubytování a dalších služeb pro zahraniční studenty. Zahraniční studenti, přicházející k nám v rámci programu Erasmus/Sokrates, mají stejné postavení jako naši studenti, a tím i stejná práva a povinnosti.
    2. Prázdninové stáže King’s College London:
      (na základě smlouvy mezi UK 2. LF a UMDS London).
       
      Za období 2003–2005 se zúčastnilo prázdninové odborné praxe v Londýna celkem 18 našich studentů, do Prahy naopak přijelo 25 anglických studentů. Jejich zájem je z 90 % koncentrován na obor gynekologie a porodnictví.
    3. Nově byla navázána spolupráce s nadací K.M.Driehaus v Chicago – letos o prázdninách se zúčastnili odborné praxe v oboru dětské hematologie-onkologie první 2 naši studenti. Z americké strany je zájem o bilaterální výměnu a rozšíření na další klinický obor/klinické obory. Předběžně osloveni doc. Kvapil a prof. Vavřinec.
       
    4. Další výměnné nebo individuální studijní pobyty pro studenty fakulty jsou realizovány na základě smluv UK se zahraničnímu partnery (např. IFMSA, Univerzita v Heidelbergu, nebo W.I.S.E. Boston). Narůstající počty studentů vyjíždějící do zahraniční hodnotíme pozitivně, ale na druhé straně přinášejí určité problémy – nárůst žádostí o individuální studium, a mnohdy překročení standardní délky studia s problémy s tím spojenými.
       

Přes řadu problémů, které bylo třeba řešit (realizace novelizovaného curricula, příprava nového SZŘ, přechod na kreditový systém, limitovaný prostor pro praktickou výuku či mimořádná událost – požár části pracovišť teoretických ústavů) se podařilo udržet a v řadě oborů zvýšit úroveň pregraduální výuky. Zvýšil se počet zahraničních studentů, neklesá, resp. stoupá zájem českých a slovenských studentů o studium na UK 2. LF.
 
Byly zavedeny nové bakalářské studijní programy některých nelékařských profesí, z velké části na základě společenského tlaku na UK, a tím i na její lékařské fakulty. Do budoucna se jeví jako racionální některé z těchto programů utlumovat tak, jak se budou stávat hlavním předmětem činnosti jiných VŠ.
 
Poměr student/učitel: v r. 2001 a 2004
 

Rok počet studentů počet pedagogů poměr student/učitel
2001 1242 210 5,9
2002 1274 214 5,9
2003 1337 223 6,0
2004 1480 242 6,1

 
Poznámka: Ve srovnání s ostatními lékařskými fakultami UK je v r. 2004 na 2. LF poměr student/učitel nejmenší.
 

B. Věda, výzkum a doktorské vědecké studium

Jan Herget
 
Doktorské vzdělávání v biomedicíně
 
Studium je prováděno v oborových radách, které jsou společné pro pražské lékařské fakulty, fakultu přírodovědeckou, FTVS, biologické ústavy AVČR a rezortní ústavy zdravotnické v následujících oborech:
 

1. Molekulární a buněčná biologie, genetika a virologie
2. Biologie a patologie buňky
3. Vývojová biologie
4. Biochemie a patobiochemie
5. Fyziologie a patofyziologie člověka
6. Fyziologie živočichů
7. Imunologie
8. Mikrobiologie
9. Neurovědy
10. Farmakologie a toxikologie
11. Lékařská biofyzika
12. Biomechanika
13. Parazitologie
14. Kinantropologie
15. Antropologie
16. Gerontologie
17. Experimentální chirurgie
18. Preventivní medicína
19. Biomedicínská informatika

 
V posledních letech se počet přijímaných do DSPB stabilizoval. Zvýšení počtu přijímaných v roce 2004 bylo způsobeno rozhodnutím RUK, že titul Ph.D. je povinný pro uskutečnění habilitačního a profesorského řízení. Toto rozhodnutí je sporné. Je příčinou toho, že se do kombinovaného studia hlásí i lidé, u nichž na základě jejich publikací není pochyb o jejich vědecké kompetentnosti a potřebují pouze formální splnění zmíněného požadavku.
 

ROK přijatí obhájeno
2003 45 16
2004 84 15
2005 67 14

 
Fakulta má jasný systém, podle kterého jsou zvyšována stipendia v závislosti na plnění podmínek studia. Po úspěšné obhajobě v řádném termínu jsou vypláceny na základě předpisu RUK nezanedbatelné odměny jak absolventům, tak jejich školitelům.
Ve spolupráci s FNM probíhá úspěšný MD-PhD program pro omezený počet vybraných studentů. Počet takových absolventů LF by měl být podstatně vyšší. Rozšiřování tohoto programu je však obtížné pro administrativní nevyjasněnosti.
Problémem je nedostatek kvalitních školitelů.
Každoročně je pořádána studentská vědecké konference. Účast studentů v 3. roce DSPB je povinná. Sdělení přednášená na této konferenci jsou velmi kvalitní.
V posledních dvou letech bylo prováděno hodnocení průběhu doktorského studia studenty. Hlavním problémem pro absolventy LF je otázka kombinace profesního a vědeckého doktorského studia.
 
Výzkum a vývoj
 
Výzkumné projekty jednotlivých pracovišť jsou řešeny na základě grantové podpory. Fakulta nemá vlastní systém financování vědeckých projektů ze svého základního rozpočtu. Nemalé částky pro pěstování vědy (zejména investiční prostředky) však fakulta získává důsledným a úspěšným využíváním všech forem rozvojových projektů MŠMT.
 
Na fakultě jsou následující formy účelového financování vědecké práce (částka je uvedena v tisících Kč):
 

Výzkumné záměry
 
Rok Počet Částka
2003 5 19.962
2004 5 19.856
2005 2 33.357
 
Centra
 
Rok Počet Částka
2003 3 17.022
2004 3 16.251
2005 3 39.464
 
IGA
 
Rok Počet Částka
2003 48 30.028
2004 45 34.075
2005 62 42.274
 
GAČR
 
Rok Počet Částka
2003 16 5.833
2004 17 10.279
2005 16 13.892
GAUK
 
Rok Počet Částka
2003 15 3.107
2004 10 2.842
2005 27 7.225
 
FRVŠ
 
Rok Počet Částka
2003 2 284
2004 3 390
2005 1 94
 
Transformační a rozvojové projekty
 
Rok Počet Částka
2003 2 928
2004 7 6.264
2005 7 4.643
 
Projekty EU
 
Rok Počet Částka
2003 8 10.787
2004 8 11.365
2005 9 14.851

 
Habilitační a jmenovací řízení
 
Habilitační řízení a jmenovací řízení profesorská v uplynulém období probíhala vyrovnaně (viz tabulka) a přiměřeně potřebám fakulty. Ve srovnání a ostatními LF je příprava řízení na naší fakultě podstatně kratší.
 

ROK docent profesor
2003 4 7
2004 7 5
2005 zatím 5 3

 
Fakulta nově získala akreditace pro habilitační i profesorská řízení ve 4 oborech (chirurgie, imunologie, onkologie a vnitřní nemoci). Celkem tedy je možno provádět na fakultě habilitační a profesorské řízení ve 12 oborech (viz www – fakultní stránky). Problémem je skutečnost, že je na fakultě stejný počet oborů, ve kterých není možno provádět ani řízení habilitační.
 
Publikační činnost
 
Publikační aktivita fakulty jako celku je dobrá. Při komplexním hodnocení, které provedl RUK, patří fakulta mezi nejlepší. Stejně tak i při hodnocení, které v roce 2005 provedla Rada vlády pro vědu a výzkum fakulta spolu s UK 1. LF, a brněnskou LF, patří k lékařským fakultám s nejlepšími výsledky (viz www Rady vlády). Detailní rozbor podle jednotlivých pracovišť je každoročně uveřejňován Ústavem lékařských informací (lf2.cuni.cz/knihovna) a pracoviště jsou dále o publikační aktivitě informována při pravidelné evaluaci pracovišť. Je patrné, že kvalitní publikace pocházejí jen z některých pracovišť. Dobrým trendem je zvyšující se podíl doktorandů na kvalitních publikacích. Autoři publikací s IF nad 1,0 jsou finančně odměňováni v rámci mzdového předpisu fakulty.

C. Záležitosti rozvoje fakulty

Jiřina Bartůňková
 
Evaluace
 
V r. 2001 byla vypracována první kritéria pro evaluaci činnosti jednotlivých pracovišť na základě parametrů výuky, vědy a publikační činnosti. Tabulka je uveřejňována ve výročních zprávách a je zasílána všem vedoucím pracovníkům. Podrobná metodika evaluace a její výsledky za poslední 4 roky je uveřejněna na www stránkách fakulty. Na základě výsledků evaluace byla postupně zaváděna různá opatření finančního a personálního charakteru. Pracoviště byla rozdělena do 5 kategorií, na základě toho byly upraveny osobní příplatky alokované na pracoviště (v r. 2005 např. pro I. kategorii pro I. kategorii 4400 Kč/osobu, pro V. kategorii 1800 Kč/osobu), totéž se týkalo ročních odměn a provozních peněz přidělovaných na pracoviště. Druhým opatřením byly zásahy do personálního obsazení: u pracovišť vykazujících dlouhodobě nízkou výkonnost nebyly dále prodlužovány pracovní smlouvy (konkrétně u laborantů na Ústavu farmakologie, Infekční klinice a Ústavu mikrobiologie). Personální změny ve vedení ústavů byly realizovány v případě Ústavu biofyziky a Ústavu mikrobiologie.
 
Dlouhodobý záměr
 
Na základě pokynů rektorátu UK byl vypracován dlouhodobý záměr fakulty a tento byl každoročně aktualizován a předkládán akademickému senátu. Plné znění záměru je uveřejňováno na webových stránkách fakulty.
 
Akreditace
 
V r. 2001 byla na základě podkladů vypracovaných jednotlivými pracovišti podána žádost 2. LF na Českou lékařskou komoru o akreditace v systému celoživotního kontinuálního vzdělávání podle stavovského předpisu č. 16 ČLK. Akreditace byla vědeckou radou komory udělena pro všechny obory, které požádaly (34). Výčet oborů je uveden na kopii akreditačního rozhodnutí, které je zveřejněné na www stránkách. Akreditace je platná do dubna 2006, je nutné požádat o prodloužení v únoru 2006.
V průběhu roku 2001–2 proběhla dle pokynů MŠMT akreditace bakalářských studijních programů. Rozhodnutím akreditační komise je program fyzioterapie je akreditován do 25. 1. 2006. Žádost o reakreditaci byla podána koncem roku 2005. Akreditace bakalářského programu optika/optometrie byla zamítnuta na úrovni MZČR, vzhledem k nejasnostem o uplatnění absolventů ve zdravotnictví. Přijímání do tohoto výukového programu bylo proto v r. 2003/4 ukončeno.
V letech 2002–3 byly připraveny podklady pro akreditaci bakalářských studijních programů ošetřovatelství, zdravotní laborant a radiologický asistent. Tyto programy byly akreditovány v r. 2004 a přijímání bylo zahájeno od šk. roku 2004/5. Bakalářské programy byly akreditovány na základě společenské poptávky zejména ze strany FN Motol (nutnost určitého počtu bakalářsky vzdělaných SZP pro akreditaci celé nemocnice, která je výukovou základnou 2. LF!). Od počátku byly tyto programy kolegiem deklarovány jako přechodné řešení do vzniku neuniverzitních VŠ, které tyto programy v budoucnosti budou schopné převzít. Dalším důvodem k zahájení výuky byl výpadek v počtu zahraničních studentů, a tím nutnost doplnit fakultní rozpočet o dotaci na studenty. Fakulta nikdy nedeklarovala bakalářské programy jako svoji prioritu. Po dobu jejich provozu se však zavázala k zajištění vysoké úrovně studia. Takto odůvodněná žádost o akreditaci bakalářských programů byla předložena AS i vědecké radě, oba tyto orgány souhlasily se zahájením akreditace. Posléze se jak uvnitř kolegia, tak uvnitř AS vytvořily skupiny, které ostře bakalářské programy kritizovaly a obviňovaly vedení fakulty z orientace výuky na bakalářské směry a doporučovaly seriózní zhodnocení přínosu této formy studia. Přitom již po 1. roce běhu těchto programů byla vyhodnocena struktura uchazečů a na základě rozboru bylo již pro r. 2006/7 doporučeno neotvírat směr zdravotní laborant. Pokud jde o ekonomický přínos studia, na rozvojových programech a dotacích na studenty přináší tento program do rozpočtu cca 2 mil. ročně.
 
V r. 2003–4 byla zpracována žádost o akreditaci navazujícího magisterského studia fyzioterapie a podána žádost o 5leté magisterské studium fyzioterapie. Navazující magisterské studium bylo akreditováno v r. 2005 a pro rok 2005/6 již byli přijati první uchazeči.
Průběžně jsou zasílány podklady pro reakreditaci fakulty pro US. Department of Education. Byly připraveny podklady pro reakreditaci pro komisi za celou UK vedenou prof. P. Stránským, která proběhla v červnu 2005.
V r. 2003 připravil úsek rozvoje ve spolupráci s úsekem vědy podklady pro akreditaci profesorských a habilitačních řízení. Platnost akreditace je pro jednotlivé obory časově omezena. Je nutno sledovat (příslušné dokumenty jsou na Odd. vědy děkanátu a na www stránkách fakulty – vědecká rada) a včas požádat o reakreditaci, případně žádat po splnění podmínek o akreditaci těch oborů, které akreditovány nebyly.
V r. 2005 byla zahájena příprava k akreditaci k profesnímu vzdělávání podle zákona 95 a 96/2004 ve spolupráci s FN Motol. Vzhledem k posunu vyhlášení podmínek akreditačních komisí na akreditovaná pracoviště bylo odevzdávání žádostí komisím na MZČR odloženo až na počátek r. 2006.
 
Informační technologie – infrastruktura
 
Za finanční spoluúčasti rektorátu UK byla povýšena kapacita připojení 2. LF k akademické internetové síti: nejprve mikrovlnným spojem 34 Mbit/s v r. 2001, pak v roce 2005 (po několikaletých odkladech způsobených stavebními uzávěrami) samostatným optickým spojem, který je t.č. osazen aktivními prvky s přenosovou rychlostí 1 Gbit/s. Pro gigabitové přenosové rychlosti byla odpovídajícími aktivními prvky upgradována páteř fakultní sítě. Průběžně byly (a jsou) obnovovány hlavní servery internetových služeb.
Mikrovlnný spoj s přenosovou rychlostí 11 Mbit/s mezi areálem v Motole a areálem TPÚ na Plzeňské byl v roce 2004 povýšen na rychlost 54 Mbit/s, a v roce 2005 pak (současně s gigabitovým připojením Motola) nahrazen optickým vláknem, osazeným aktivními prvky s přenosovou rychlostí 1 Gbit/s. Páteřové spojení mezi rozvaděči počítačové sítě uvnitř areálu TPÚ na Plzeňské bylo v roce 2005 povýšeno na přenosovou rychlost 2 Gbit/s.
Pro přenosové rychlosti 100 Mbit/s – 1 Gbps byly modernizovány počítačové sítě v areálu teoretických ústavů na Plzeňské a síť ve fakultní knihovně.
Byly formulovány zásady používání výpočetní techniky na 2. LF.
Ke zvýšení bezpečnosti a uživatelského komfortu byl na poštovním serveru instalován antivirový filtr s automatickou aktualisací, zabraňující doručování a rozesílání zavirovaných poštovních zpráv. Jako reakce na zahlcování elektronické pošty spamem byl v roce 2004 zprovozněn protispamový filtr, který identifikuje a zčásti (tam, kde je identifikace jednoznačná) odmítá nevyžádané poštovní zprávy.
 
Informační technologie – organizační opatření
 
V r. 2001 bylo sloučeno školské pracoviště s nemocničním výpočetním střediskem do Oddělení informačních technologií. Centralizace pracoviště umožnila zřízení centrálního servisu jak fakultních, tak nemocničních počítačů. Pro pracoviště děkanátu a teoretických ústavů na Plzeňské byl vyčleněn pracovník, který tyto úseky spravuje.
 
Propagace fakulty
 
K propagaci fakulty byl natočen krátký film (CD a video, v české a anglické verzi), který byl promítán při různých příležitostech (Den otevřených dveří, zahraniční návštěvy). Film je také distribuován pracovníky fakulty při jejich návštěvách zahraničních partnerů. Pro účely propagace fakulty včetně náboru zahraničních studentů byla připravena česko-anglická propagační brožura seznamující s hlavními okruhy činnosti fakulty. U příležitosti oslav 50. výročí vyšla také objemná monografie Spondeo ac policeor, pojednávající mj. o současných i minulých osobnostech fakulty. Ke zvýšení respektu fakulty přispívaly i pravidelné karolinské koncerty – viz dále.
Pokud jde o webové stránky fakulty, byla vytvořena jednotná struktura pro všechna pracoviště, kde jsou centrálně doplňována aktuální data týkající se výuky, vědy, publikační činnosti a personálního obsazení. Tímto se obchází malá aktivita jednotlivých pracovišť při tvorbě a aktualizaci webových stránek. Pro ta pracoviště, která mají zájem sama stránky spravovat, je dána možnost pod pojmem Prezentace pracoviště tuto činnost provádět nezávisle na centrální správě webových stránek.
Pro informovanost akademické obce byl vydáván bulletin Pelikán. Redakční rada se dohodla na obsahu, který zahrnoval zprávy z jednání AS, vědecké rady včetně anotace habilitačních a jmenovacích řízení, informace o životních výročích pracovníků fakult včetně zveřejnění laudací pronesených děkanem fakulty k těmto příležitostem, dále informace o publikační činnosti pracovníků fakulty zveřejňováním abstraktů stažených z databáze PubMed. O vědecké činnosti na fakultě informoval Pelikán formou zveřejnění průběžných a závěrečných zpráv řešení Výzkumných záměrů. Pelikán přinášel také informace o úspěších pracovníků fakulty (ocenění aj. významné pocty). Další příspěvky již záležely na aktivitě jednotlivých přispěvatelů (informace o konání různých akcí, odborných, společenských, sportovních). Přes jmenování zástupce studentů do redakční rady se nepodařilo zajistit větší aktivitu studentů při vytváření časopisu. Z původní jednoměsíční frekvence vydávání se změnil bulletin na dvouměsíčník, na základě elektronického hlasování byla vybrána nová grafická forma. Časopis je vydáván jak v tištěné verzi, tak v elektronické.
 
Úsek rozvoje také zajistil navázání výměnných stáží studentů mezi lékařskou fakultou v Montpellier v rámci programu Erasmus a Free Movers.
 
Modernizace
 
Úsek rozvoje zavedl ve spolupráci s děkanátem a jednotlivými pracovišti pravidelné aplikace o Rozvojové a transformační programy MŠMT a o investiční záměry. V rámci těchto programů bylo pořízeno vybavení poslucháren, seminárních místností, laboratoří a stážoven jednotlivých ústavů a klinik (nábytek včetně laboratorního, projekční a audiovizuální technika, hartware, software, mikroskopy, modely pro výuku, laboratorní přístroje, výukové materiály apod). V rámci těchto investičních záměrů fakulta získala v letech 2003–2005 20.488 tis. Kč.
Ve spolupráci s FN Motol bylo zavedeno pravidelné společné využívání dotace MZČR, které dostává FN Motol na výuku mediků (částka cca 2 mil/ročně). Z těchto zdrojů se nakupují jednorázové pláště pro studenty, vybavení společných pracovišť výukovými pomůckami a modernizují se výukové prostory na základě požadavků jednotlivých pracovišť.
 
Zázemí studentů
 
Po několika letech administrativních průtahů ze strany správy kolejí a menz se podařilo od akademického roku 2004/5 zajistit stravování studentů v závodní jídelně FN Motol za podmínek srovnatelných s menzou.
Ve spolupráci s FNM byly modernizovány a rozšířeny šatny pro studenty v prostorách FNM.
 
Stavební akce, přesuny pracovišť
 
Ve spolupráci s FNM bylo vybudováno pracoviště Ústavu ošetřovatelství, Ústavu informatiky a Praktického lékařství. Farmakologický ústav byl v r. 2004 přestěhován z prostor na Albertově do areálu teoretických ústavů na Plzeňské. Anatomický ústav byl přestěhován z fakulty FTVS do nově přebudovaného Anatomického ústavu 1. LF. Klinika dermatolovenerologie byla přestěhována do FN Bulovka. Stěhování bylo doprovázeno nutností vybavení pracovišť novým nábytkem a dalšími investicemi v celkové hodnotě cca 300 tis.
Průběžně byly realizovány investiční záměry na opravu a modernizaci teoretických ústavů na Plzeňské (protipožární potrubí, telefonní ústředna, oprava střechy, výměna podlahových krytin, rekonstrukce učeben za cca 4.076 tis.Kč).
Situaci zkomplikoval požár v r. 2004, kdy lehla popelem jedna z budov. To vyvolalo nutnost přemístění některých pracovišť do areálu FNM (Ústav jazyků, Ústav lékařské etiky) a rekonstrukce stávajících pracovišť.
 
Rozvojové stavební plány
 
V součinnosti s plánovanou přestavbou dětské části FN Motol bylo po dohodě s ředitelstvím FNM zahájeno vypracování podkladů pro dostavbu administrativní a výukové budovy 2. LF v areálu FN Motol. Na základě požadavků pracovišť byl vytvořen předběžný projekt firmou DOMY. Ten také posloužil jako podklad pro žádost o investiční akci na rektorát UK. Projekt je zařazen do investičních akcí UK, ale zatím bez data realizace. V r. 2005 byla zahájena po 6 letech zpracovávání podkladů rekonstrukce dětské části FNM, což je výhodná doba pro obnovení jednání s rektorátem UK a FNM o zahájení projektu pro stavební povolení s odůvodněním „sdružené investice“. Je na novém vedení fakulty, jak s těmito plány nadále naloží.
Na základě havarijní situace způsobené požárem na Plzeňské byly vypracovány předběžné plány na dostavbu a přestavbu shořené budovy. V současné době se zpracovává projekt pro stavební povolení.

D. Hospodaření fakulty

Eva Kuželová
 
Cílem fakulty bylo dosažení vyrovnaného hospodářského výsledku v jednotlivých zúčtovacích období. V posledním roce se nepodařilo tento cíl naplnit v důsledku požáru v areálu Plzeňská. Náklady na likvidaci a znovuzprovoznění učebních prostor zvýšily náklady fakulty. Také změna zákona o DPH, ve kterém byla z osvobození vyjmuta vědecká a výzkumná činnost, zvýšila náklady fakulty. Jedná se zejména o spoluřešitelské granty EU, kde fakulta DPH v plné výši financuje.
 
Příjmy fakulty jsou:

  • základní dotace na vzdělávací činnost, která závisí na počtu studentů v akreditovaných studijních oborech, stipendia DSPB,
  • dotace na výzkum a vývoj,
  • vlastní příjmy, které se skládají převážně z poplatků za studium v cizím jazyce dále z poplatků za přijímací řízení, stravování, úroky, dary.
     

Náklady fakulty jsou:

  • osobní náklady, které tvoří mzdy, zdravotní a sociální pojištění
  • služby, zejména opravy, údržba, cestovné
  • materiál
  • odpisy
  • energie
  • stipendia.
     

Přehled výsledku hospodaření fakulty za období 2000–2004 ukazuje na postupné snižování ztráty z minulých období z hodnoty –7.695 tis. Kč na –742 tis. Kč, tj. o 6.953 tis. Kč. V roce 2004 došlo k požáru v areálu Plzeňská. Náklady na likvidaci jeho následků zatížily fakultu, proto v tomto roce nemohla být snížena ztráta z minulých období.

  2000 2001 2002 2003 2004
Výnosy 179.336 193.496 206.182 231.201 264.807
Náklady 175.433 191.562 204.040 231.771 265.262
Hospodářský výsledek 3.903 1.934 2.142 –570 –455
Zúčtování minulých let –7.695 –3.792 –1.859 283 –287
  –3.792 –1.859 283 –287 –742

 
Průměrné platy zaměstnanců
 
Na základě hodnocení jednotlivých pracovišť v oblasti výuky, podílu na získávání grantových prostředků a publikační činnosti se rozdělují mzdové prostředky na osobní příplatky pracovníků a také výše odměny – viz evaluace.
Od roku 2001 došlo k nárůstu tarifního platu akademických pracovníků 5.000,– až 10.000,– Kč, vědeckých pracovníků 4.000,– až 6.000,– Kč, technicko-hospodářských pracovníků 2.000,– až 4.000,– Kč, ostatních pracovníků 1.500,– až 2.500,– Kč.
 
Jak ukazuje následující tabulka, díky grantovým prostředkům podstatně vzrostly průměrné příjmy akademických pracovníků.

  2002 2003 2004 2005
  fakulta s granty fakulta s granty fakulta s granty fakulta s granty
profesor 29 381 33 863 36 600 43 304 39 497 46 140 40 967 50 948
docent 26 299 29 341 29 271 34 226 29 813 34 042 31 514 37 106
odborný asistent 17 346 18 639 20 726 22 545 20 753 22 729 22 122 25 464
asistent 12 977 12 977 9 004 9 004        
ostatní pedagogičtí     24 542 37 990 28 910 36 915 22 312 42 583
výzkumní pracovníci 15 325 18 696 15 640 20 350 28 074 34 389 17 191 22 710
techničtí pracovníci 12 155 12 734 15 148 15 971 15 220 16 031 17 895 19 085
dělničtí pracovníci 7 883 8 072 10 162 10 355 11 073 11 221 10 751 10 815

 

E. Personalistika a organizační struktura fakulty

Jiří Šnajdauf
 
Organizační změny
 
V roce 2002 byly na fakultě zřízeny tři nové kliniky; Kardiochirurgická klinika, Klinika gynekologie dětí a dospívajících a Pneumologická klinika. V průběhu roku 2003 došlo k dalším změnám: ze společného pracoviště Funkční anatomie 2. LF a FTVS vznikl nový Anatomický ústav 2. LF, I. a II. dětská klinika byly spojeny a byla zřízena Pediatrická klinika. Klinika hematologie a onkologie vznikla z Kliniky dětské onkologie a části II. dětské kliniky.
V roce 2004 byla zřízena Kardiologická klinika a Ústav ošetřovatelství. Dermatologická klinika se přestěhovala do FN Bulovka. Také v roce 2005 vznikla nová Chirurgická klinika ÚVN.
V tomto období proběhla výběrová řízení na místa přednostů některých klinik i vedoucích ústavů:
Anatomický ústav – vedoucí prof. MUDr. Rastislav Druga, DrSc.
Klinika gynekologie dětí a dospívajících – prof. MUDr. Jan Hořejší, DrSc.
Ústav biofyziky – doc. RNDr. Evžen Amler, CSc.
Ústav histologie a embryologie – doc. MVDr. Luděk Vajner, CSc.
Pediatrická klinika – prof. MUDr. Jan Vavřinec, DrSc.
Oční klinika dětí a dospělých – doc. MUDr. Dagmar Dotřelová, CSc.
Klinika dětské hematologie a onkologie – prof. MUDr. Jan Starý, DrSc.
Pneumologická klinika – doc. MUDr. Jaromír Musil, Ph.D.
Ústav ošetřovatelství – Mgr. Marie Šamánková
 
Počty a struktura pracovníků fakulty
 
S růstem počtu studentů dochází i k nárůstu počty akademických pracovníků na fakultě, přepočtený počet vzrostl o 14,05, fyzický počet o 74 pracovníků. V návaznosti na růst počtu grantových projektů roste i počet ostatních vědeckých pracovníků. Celkový nárůst přepočteného počtu pracovníků na fakultě je o 131,677 pracovníků a fyzický nárůst o 480 pracovníků.

    akadem.prac.  
rok   Pedag. prac. věd. a výzk. pr. výzk. a výv.prac. ost. OPVŠ OPSŠ ost.úv.-dělnické celk. přep.počet fyzický stav celkem
02 přepočtený stav k 31.12.2002 208,75 4,4 17,9 4,5 69,4 12,1 317,1  
fyzický stav k 31.12.2002 314 6,0 23,0 6,0 92,0 19,0   460
STAV I S GRANTY CELKEM 356,6 529
 
03 přepočtený stav k 31.12.2003 217,6 4,8 14,9 4,5 70,7 11,2 323,8  
fyzický stav k 31.12.2003 327,0 7,0 24,0 6,0 96,0 18,0   478,0
STAV I S GRANTY CELKEM 368,8 556,0
 
04 přepočtený stav k 31.12.2004 216,3 3,8 16,4 5,5 67,6 10,0 319,6  
fyzický stav k 31.12.2004 342,0 6,0 25,0 7,0 91,0 18,0   489,0
STAV I S GRANTY CELKEM 410,4 756,0
 
rok   akadem. prac. lektoři vědečtí prac. ostatní VŠ OP SŠ ost.úv.-dělnické celk. přep.počet fyzický stav
05 Přepočtený stav k 31.12.2005 120,3 119,4 3,9 10,4 66,3 10,7 331,1  
fyzický stav k 31.12.2005 168,0 232,0 8,0 13,0 95,0 18,0   534,0
STAV I S GRANTY CELKEM 488,3 1009,0

 

F. Společenský život fakulty

Fakulta, zejména pak zásluhou děkana prof. Kouteckého, organizovala tradiční Karolinské koncerty s Kocianovým kvartetem. Důstojně proběhly v r. 2003 oslavy 50. výročí založení fakulty. K této příležitosti uspořádal prof. Koutecký vydání reprezentativní publikace Spondeo ac policeor.
Probíhaly také různé sportovní akce, zejména pak děkanský den, při němž se tradičně utkávají mužstva pedagogů a studentů ve fotbalových zápasech.
 

G. Závěr

Činnost kolegia v uplynulém období lze shrnout do těchto bodů:
 

  1. stabilizovala se ekonomická situace fakulty (vyrovnávání ztráty v rozpočtu z minulých let)
  2. zlepšily se podmínky studentů na fakultě (zavedlo se vyplácení prospěchových stipendií, zajistila se možnost stravování v závodní jídelně FNM za podmínek srovnatelných s menzou, vybudovaly se nové šatny, vybavily se učebny audiovizuální technikou, novým nábytkem, dovybavila se knihovna učebními materiály aj.)
  3. provedla se změna kurikula výuky mediků tak, aby již od prvního ročníku studenti přicházeli do styku s pacienty, preklinická výuka končila 3. ročníkem a od 4. ročníku probíhala bloková výuka klinických předmětů. Úprava kurikula vycházela z provedené ankety uplatnění absolventů 2. LF, z níž vyplynulo, že 95 % respondentů se věnuje klinické medicíně. Zavedl se „Zápisník praktických dovedností“.
  4. po přechodném výpadku v počtu zahraničních studentů zpočátku funkčního období se podařilo provést nábor nových studentů tak, že je možné vybírat z přihlášených. Ekonomický přínos pro fakultu ze studia zahraničních studentů je nesporný.
  5. navázala se úzká spolupráce s FN Motol. Tato spolupráce má v některých aspektech charakter modelové univerzitní nemocnice – např. unikátní program MD/PhD, společné využití dotace MZČR na výuku mediků aj.
  6. zavedl se progresivní stipendijní řád pro studenty doktorského studia v biomedicíně v závislosti na plnění jejich studijních povinností
  7. zavedla se pravidelná evaluace pracovišť 2. LF na základě výkonu v oblasti pedagogické, vědecké a publikační. Na jejím základě se postupně zavedlo diferencované odměňování v oblasti osobních příplatků, odměn a příspěvků na provoz pracovišť
  8. zavedly se pravidelné aplikace o rozvojové a transformační programy MŠMT a investiční záměry, na jejichž základě se vybavují pracoviště moderními výukovými pomůckami, audiovizuální a výpočetní technikou
  9. rozšířila se vědeckovýzkumná činnost, zejména ve formě získávání grantových prostředků. Zlepšila se kvalita publikační činnosti.
  10. zvýšily se průměrné platy zaměstnanců fakulty, a to jak tarifní, tak zejména celkové – nejvíce u řešitelů a spoluřešitelů grantových projektů.
  11. proběhla akreditace profesního kontinuálního vzdělávání podle stavovského předpisu č. 16 ČLK, reakreditace studijního programu lékařství pro české i zahraniční studenty, byly akreditovány bakalářské programy zdravotní laborant, ošetřovatelství, radiologický asistent a magisterský program fyzioterapie. Byly reakreditovány obory pro habilitační a profesorská řízení a pro doktorskou výuku v biomedicíně. Akreditace jsou podmínkou k provádění výukové činnosti jak pregraduální, tak doktorské
  12. navázaly se nekonfliktní a konstruktivní vztahy s ostatními pražskými lékařskými fakultami, unifikovala se např. kritéria na habilitační řízení a na PhD
  13. posílil se mediální obraz fakulty ve vědeckých a společenských kruzích organizováním kulturních akcí. (koncerty, plesy, důstojné oslavy 50. výročí založení fakulty, publikace a film o fakultě).
     

Kolegium předává fakultu ve velmi prosperujícím stavu a přeje novému vedení hodně úspěchů při naplňování poslání lékařské fakulty.

Poslední aktualizace: 6. 2. 2019 / Ilona Kyselová