Hodnocení elektronických materiálů ke studiu 2011

Elektronické publikování

MUDr. Jitka Feberová

Elektronické publikování výukových materiálů má své velké výhody. Tyto materiály jsou pro studenty mnohem dostupnější, a to zejména po ekonomické stránce, ale i z hlediska možnosti studovat materiály pomocí různých přenosných zařízení, elektronických čteček, tabletů atd. Publikování elektronických materiálů je levnější, není zde velké omezení nákladu (počty výtisků), fyzického rozsahu, množství barevných obrazových materiálů, doplnit lze i další zdroje informací, jako jsou video soubory, animace nebo odkazy na související stránky na internetu, materiály lze spolu logicky provazovat atd. Materiály lze také poměrně jednoduše aktualizovat. Portál Mefanet 2. LF má i své ISSN. Nově byl do portálu doplněn také systém 4D hodnocení, který umožňuje u zvolených publikací recenzní řízení (což zvyšuje kvalitu prezentovaných materiálů).

Problémem je motivace učitelů k tvorbě elektronických výukových materiálů. Je to činnost časově dosti náročná a málo ohodnocená v rámci hodnocení práce učitele i práce ústavů či klinik. Na některých fakultách je posun alespoň v tom smyslu, že rozsáhlá elektronická výuková díla mohou být podkladem pro habilitaci v oboru (např. na Lékařské fakultě Masarykovy univerzity v Brně).

O změnu pohledu na elektronické publikování na UK se nyní snaží Ediční komise UK, ve které jsou i zástupci naší fakulty.

Jednotlivé možnosti publikace výukových materiálů na UK 2. LF shrnuje autorka v tomto článku.

Poslední aktualizace: 25. 10. 2018 / MUDr. Jana Djakow