„Skokani roku“ mezi klinikami a ústavy

Milí přátelé 2. lékařské fakulty z řad studentů i pedagogů,
jistě jste si všimli, že jsme nedávno na našich webových stránkách zveřejnili výsledky hodnocení pracovišť vyplývající ze studentských anket. Poctivé vyplňování anket včetně osobního hodnocení a vzkazů studentů pod anketami přináší mnoho poznatků a námětů ke zlepšování pracovišť a s tím ruku v ruce jdoucí spokojenost studentů ve výuce.
 
Tří pracovišť, která ve studentském hodnocení poskočila nejvíce, se zeptáme na jejich „recept“ na zlepšení, aby i ostatní ústavy a kliniky měly inspiraci jak se dál zlepšovat a zvyšovat tak spokojenost na obou stranách – tedy to, díky čemu je naše fakulta vnímána jako nejlepší v zemi. Přinášíme vám tedy první ze série minirozhovorů, tentokrát s Mgr. Petrou Fabingerovou stojící v čele Ústavu jazyků, který v hodnocení poskočil nejvíce...
 
 
O kolik míst jste se ve studentském hodnocení posunuli?
Posunuli jsme se o 32 míst směrem nahoru.
 
Potěšil vás tento velký skok?
Ano, velmi! Vím, že před pár lety nebylo naše hodnocení nic moc. Podstatnou zásluhu na letošním úspěchu má Eliška Gýnová, tč. vedoucí ústavu na mateřské dovolené.
 
Čemu zlepšení přičítáte?
Dle mého názoru je to hlavně „o lidech“. Máme úžasné angličtinářky – paní Mgr. Hanu Škrdlovou a Mgr. Ivanu Kejvalovou, které se nemalou měrou podílely na přepracování sylabů, intenzivně shání nové a nové výukové materiály a do výuky dávají strašně moc ze sebe – učí s velkým nasazením. Takže jsme se zlepšili hlavně díky skvělé angličtině. Latináře máme také výborné – ti jsou ale dobří stabilně .
 
Zavedli jste do výuky nějaké nové prvky nebo metody?
Změnili jsme sylaby i skladby hodin. Změnil se hodně přístup – učitelům na studentech opravdu záleží. Naší snahou je vyjít studentům co nejvíce vstříc – avšak jen do té míry, aby to nehraničilo s porušením pravidel. Klademe důraz i na aktivní zapojení studentů, ne jen na pasivní poslouchání výkladu.
 
Co se studentům u vás líbí nejvíce a co by naopak rádi změnili?
To je těžké říci. Často se totiž v anketě objevují naprosto protichůdné názory. Studenti oceňují ochotu učitelů vysvětlit problém, reagovat na dotazy i zájem o studenta jako takového. Snažíme se, a snad se nám to daří, studentům udělat hezké zázemí – když třeba přijdou dřív na hodinu nebo čekají na zkoušku, mají k dispozici gauč, mohou si u nás uvařit kávu nebo čaj... Snažíme se prosazovat lidský přístup – zkrátka, aby se studenti u nás cítili dobře. Sama třeba pamatuji, jak jsem neměla ráda, když jsem musela trávit hodiny před zkouškou čekáním na šedé chodbě, kde si navíc nebylo ani kam sednout.
 
Dozví se učitelé své hodnocení? Ať už známky nebo ústní komentáře?
Ano, dozví. V okamžiku, kdy hodnocení obdržím, svolám schůzi, na které vše probereme, a učitelé individuálně dostanou i své osobní hodnocení.
 
Jaké jsou plány vašeho ústavu do budoucna? Chystáte nějaké další změny a zlepšení?
Průběžně hodnotíme sylabus – zda se nám zdá aktuální a použitelný v praktickém životě, aby to pro studenty bylo co nejužitečnější. Musím zklamat studenty, kteří do ankety píší, že je latina přežitek – bohužel, latinu nezrušíme... 
 
Jak rychle dokážete na hodnocení reagovat?
Snažím se reagovat průběžně. Když se vyskytne nějaký problém, snažím se jej řešit okamžitě. Byla bych také ráda, kdyby studenti, pokud se jim něco na výuce nelíbí nebo mají nějaký problém, přišli už v průběhu roku za mnou, abychom se mohli situací zabývat ihned. Hodnocení až po skončení roku nápravu potíží brzdí. Ještě nikomu jsem za kritiku nebo stížnost hlavu neutrhla, což mohou potvrdit hlavně zahraniční studenti, kteří v tomto ohledu nemají na rozdíl od Čechů zábrany.
 
Děkuji za hezké povídání!
-md-

Vytvořeno: 11. 2. 2010 / Upraveno: 13. 12. 2018 / MUDr. Jana Djakow