Curriculum v novém

Pozornější studenti již zřejmě při zápisu zaznamenali, že letošní curriculum se zejména v některých ročnících výrazněji liší. Přečtěte si vše, o provedených i dalších chystaných změnách, a proč k nim došlo...
 
V červnu 2012 se konalo dvoudenní výjezdní zasedání kolegia děkana, které mělo jeden hlavní cíl – zhodnotit výsledky evaluace výuky, která probíhala formou podrobného interního auditu na naší fakultě v průběhu celého minulého akademického roku. Výsledkem auditu bylo především přesné zhodnocení skutečně odučených hodin na jednotlivých ústavech a klinikách, posouzení překrývajících se oblastí a témat a částečně zhodnocení kvality výuky. Následně proběhlo porovnání curricula skutečného (zjištěného) a deklarovaného a také porovnání celkového zastoupení výuky jednotlivých oborů v porovnání s ostatními fakultami v České republice, ale také v porovnání s medicínou, jak se v současnosti učí na známých evropských fakultách (University College in London, Cambridge aj.).

Cílem nebylo bourat zaběhlý systém výuky, ale snažit se ji přizpůsobit vyvíjejícím se nárokům na absolventy fakulty všeobecného lékařství (úprava zastoupení některých oborů) a modernizovat přístup k výuce medicíny v éře nových komunikačně-informačních kanálů (snaha o přechod od memorování stale většího množství faktů k tzv. problémově orientované výuce).
 
Výsledkem dvoudenního nabitého výjezdního zasedání jsou nejrůznější dílčí změny v rámci výuky jednotlivých oborů a několik nejvýraznějších změn patrných na první pohled:
 
Preklinické obory

  • Humanitní základy lékařství – spojení s Lékařskou etikou, větší časová náplň v 1. ročníku
  • Biochemie – bude nově probíhat pouze ve druhém ročníku (odpadá Biochemie I), výhledově proběhne sloučení Ústavu biochemie s Ústavem klinické biochemie a patobiochemie
  • Praktické lékařství – pouze v 1. ročníku, v 6. ročníku bude výuka probíhat nadále, nově ale zakončena zápočtem a zařazena do bloku Vnitřního lékařství
  • Klinická propedeutika – semináře místo přednášek a povinné rozdělení kruhu na poloviny při praktické výuce
  • Patologie – zvýšený počet hodin na praktickou výuku

Klinické obory

  • Lékařská etika a psychologie – změna konceptu výuky, v plánu pro další roky je zařazení výuky Psychologie a psychosomatiky
  • Stomatologie – výuka zkrácena na 1 týden, přidán den traumatologie věnovaný obličejovým traumatům zajišťovaný Stomatologickou klinikou
  • Pediatrie – celková výuka zkrácena o 1 týden
  • Chirurgie – bude probíhat pouze ve 4. a 6. ročníku, celková délka výuky beze změn
  • Klinická genetika a Klinická biochemie – výuka přesunuta do 4. ročníku
  • Interna – změna systému praktické výuky, bez kolize s výukou propedeutiky
  • Neodkladná péče – nově 1 týden v 5. ročníku
  • Neurologie – 1 týden navíc
  • Klinických 10 – novinka, která se objeví poprvé v akademickém roce 2013/2014 v 5. ročníku. Student si vybere klinický obor, na kterém by chtěl strávit 10 pracovních dní, a bude veden jedním garantem (garant nesmí mít k sobě více než 2 studenty, preferenčně by mělo jít o sekundární lékaře). Student bude pracovat na všech klinických povinnostech společně se svým garantem. Systém umožní studentům lépe se seznámit s praktickou stránkou práce lékaře po ukončení medicíny. Tento systém („shadowing the doctor“) je s úspěchem využíván zejména na zahraničních univerzitách.

Kolegium děkana věří, že navržené změny povedou k dalšímu zkvalitnění výuky na naší fakultě.
 
-jd-

Vytvořeno: 9. 10. 2012 / Upraveno: 2. 2. 2017 / MUDr. Jana Djakow