Charakteristika studijního programu

Univerzita Karlova, 2. lékařská fakulta, připravuje studenty k výkonu povolání Všeobecné sestry v bakalářském studijním programu R 5341 Ošetřovatelství, studijním oboru Všeobecná sestra v prezenční a v kombinované formě studia.
 
Studijní program Ošetřovatelství je koncipován jako tříletý bakalářský zakončený státní závěrečnou zkouškou a obhajobou bakalářské práce. Studijní obor patří mezi tzv. regulovaná nelékařská zdravotnická povolání. Rozsah a obsah vzdělávání upravují direktivy Evropské komise (77/452/EHS, 77/453/EHS z roku 1977, 81/1057/EHS z roku 1981, 89/48/EEC z roku 1989, 92/51/EEC z roku 1992) a doporučení Evropské komise (XV/E/8301/4/94-DE z roku 1984, XV/E/9432/796-DE z roku 1996, XV/E/8391/3/96-DE a XV/E/8481/4/97-DE z roku 1998). Naplnění požadavků stanovených na obsahovou stránku profesního vzdělání všeobecných sester, na jeho rozsah a strukturu, jakož i kompetence tímto vzděláním získané, umožňují volný pohyb absolventů/tek tohoto oboru na trhu práce v rámci celé Evropské unie.
 
V prvním ročníku studia je kladen důraz na teoretické předměty, včetně ošetřovatelských. V dalších ročnících tvoří významnou složku studijního programu klinické ošetřovatelské obory (ošetřovatelská péče o nemocné v interních oborech, v chirurgických oborech, v gynekologii a v porodnictví, ošetřovatelská péče o dítě apod.) a dále například i komunitní péče. Důležitou součástí studia jsou humanitní předměty (obecná a vývojová psychologie, zdravotnická psychologie, etika a filosofie, komunikace, anglický jazyk apod.) a dále informační systémy ve zdravotnictví, management, zdravotnické právo ve vztahu k ošetřovatelství a další.
 
2. LF UK připravuje všeobecné sestry, které budou schopny poskytnout potřebnou ošetřovatelskou péči klientům / pacientům od narození až do vysokého stáří při akutních a chronických poruchách zdraví, při somatických i psychických obtížích, ať už v lůžkových zdravotnických zařízeních, případně v pobytových zařízeních sociálních služeb, nebo i v terénu. Absolvent studia by měl umět chránit, udržovat, navracet a podporovat zdraví jednotlivců a skupin osob; podporovat jejich autonomii a soběstačnost v oblasti tělesných a psychických potřeb s přihlédnutím k psychologickým, sociálním, ekonomickým a kulturním odlišnostem způsobu jejich života.

Poslední aktualizace: 26. 11. 2018 / PhDr. RNDr. Daniel Jirkovský, Ph.D., MBA