Doc. MUDr. Alena Kobesová, Ph.D.

Štítky

Proděkanka pro nelékařské studijní programy

  • studijní záležitosti studentů nelékařských oborů na 2. LF UK (bakalářské a navazující magisterské studium fyzioterapie, bakalářské studium – všeobecná sestra)
  • přijímací řízení, SRZK a organizace výuky v bakalářském a navazujícím magisterském studiu fyzioterapie
  • koordinace výzkumné práce studentů doktorských studijních programů – absolventů fyzioterapie

@email

 

 

Rozhovor po prvním roce (březen 2015)

Jak jste byla dosud úspěšná v plnění hlavních cílů a úkolů, které jste si stanovila na začátku funkčního období?

Podařilo se zřídit funkční laboratoř, kde studenti můžou provádět měření v rámci svých bakalářských, diplomových a doktorských prací. Ve spolupráci s FNM se podařilo zajistit unikátní přístrojové vybavení, které slouží k funkčnímu vyšetření a terapii pacientů, přičemž data z těchto přístrojů mohou být využita při zpracování bakalářských, diplomových a doktorských prací.

  • Dynamický chodník s integrovanými tlakovými senzory a virtuální realitou
  • Využívání spirometru na měření okluzních tlaků
  • Přístroj „Brain port“ pro diagnostiku závrativých stavů
  • Přístroj „Balance master“ pro terapii poruch stability a závrativých stavů
  • Přístroj „X box“ a systém „Wee“ pro trénink stability a koordinačních schopností u dětí
  • Přístroj Myofeedback pro elektrickostimulaci svalů pánevního dna
  • Funkční dynamometr kompatibilní s polyEMG vyšetřením

 

Nepodařilo se uspokojivě zajistit chod funkční laboratoře z personálního hlediska. Vědecká pracovnice vybraná v rámci úspěšného výběrového řízení na místo nemohla nastoupit ze zdravotních důvodů, jiný vhodný pracovník se na toto místo zatím nepřihlásil.

Integrace studentů do vědecké činnosti na klinice rehabilitace stále není ideální, i když se daří o něco lépe. Několik diplomových a bakalářských prací se podařilo publikovat, jeden absolvent navazujícího magisterského studia nyní úspěšně pokračuje ve studiu doktorském.

Co vám při tom udělalo radost, co vás zklamalo a co zajímavého vás potkalo?

Radost mi dělá celorepublikově dobrá pověst studijního programu fyzioterapie na 2. LF a trvale vysoký zájem o studium fyzioterapie na naší fakultě.

Úspěchem  je pro naši kliniku i pro obor fyzioterapie v ČR publikace kapitol ve třech prestižních mezinárodních monografiích:

  1. Oxford Handbook of Myoskeletal Medicine: Oxford University Press, UK.
  2. Functional Training Handbook. Wolters & Kluwer. Philadelphia, USA.
  3. Recognizing and treating breathing disorders: a multidisciplinary approach. 2nd ed, Elsevier, London, UK.

Velmi mě zklamalo, že je prakticky nereálné zažádat o akreditaci kontinuálního pětiletého magisterského studia fyzioterapie. Akreditace kontinuálního magisterského pětiletého studijního oboru fyzioterapie t. č. odporuje platné legislativě a je zcela nepravděpodobné, že by takový studijní obor byl akreditační komisí schválen, mimo jiné i proto, že bakaláři v oboru fyzioterapie získávají kvalifikaci k výkonu povolání již se získáním titulu Bc., a proto zavedení kontinuálního studia nepředstavuje nevyhnutelnou změnu ve stávajícím dvoustupňovém systému vzdělávání. Bohužel novelizace vysokoškolského zákona tyto podmínky ještě zpřísňuje. Stávající systém, kdy do navazujícího magisterského studia nastupují studenti z různých fakult, si vynucuje značné opakování učiva v rámci prvního ročníku NMgr. programu, čímž se snižuje efektivita a rozsah výuky v rámci magisterského programu. Čas, který věnují vyučující přípravě a realizaci dvojího přijímacího řízení, vedení a oponování bakalářských i diplomových prací, dvojnásobně dlouhý čas nutný pro průběh státních závěrečných zkoušek (každý rok jak na jaře, tak na podzim), by mohl být mnohem efektivněji investován do samotné výuky v případě pětiletého studia.

Bolestná je ztráta zcela výjimečné osobnosti v oboru rehabilitace, našeho vzácného kolegy a zakladatele české myoskeletální medicíny prof. MUDr. Karla Lewita, DrSc. Pan profesor Lewit zásadně ovlivnil práci několika generací fyzioterapeutů i rehabilitačních lékařů nejen v ČR, ale celosvětově. Profesor Lewit aktivně pracoval na Klinice rehabilitace a TVL FN Motol až do svých 95 let. Byl pro nás nejen významným kolegou, ale hlavně učitelem a skutečnou autoritou. Jeho bohatý, naplněný život skončil v říjnu loňského roku ve věku 98 let.

I v posledním roce jsem potkala mnoho nových zajímavých studentů i kolegů.

 

Rozhovor po nástupu do funkce (březen 2014)

Co plánujete řešit v oblasti, kterou máte v kolegiu děkana na starost, jako první?

  • Rozvoj zázemí pro vědeckou činnost studentů fyzioterapie: zřízení funkční laboratoře a personální zajištění (technik, metodolog, statistik) pro zajištění adekvátní úrovně studentských vědeckých projektů v rámci zpracování bakalářských, diplomových i disertačních prací.
  • Integrace studentů do vědecké činnosti na klinice.
  • Nákup přístrojů pro funkční diagnostiku v rehabilitaci.
  • Revitalizace učeben s rozvedením Wi-Fi připojení k internetu.
  • Zavedení mezinárodní spolupráce (zejména v rámci doktorských studijních programů).
     

Jaké hlavní cíle a úkoly pro toto volební období jste si stanovila? Jaké konkrétní kroky budete dělat pro jejich realizaci?

  • Navýšení personálních kapacit – zajištění dalších kvalitních odborných lektorů pro výuku studia fyzioterapie.
  • Rozšíření prostorových kapacit pro výuku nelékařských oborů.
  • Zvýšit počet žádostí o grantové dotace, zajistit financování výzkumu, který je nezbytný jak pro splnění základních studijních povinností studentů fyzioterapie (bakalářské, diplomové práce), tak doktorandů (disertační práce).
  • Zlepšení mezifakultní spolupráce napříč UK, zejména v rámci programu PRVOUK 38 (biologické aspekty zkoumání lidského pohybu), bude-li tento program v rámci UK v budoucnu zachován a podporován.
     

Na co z minulého období budete chtít navázat, a kde naopak vidíte největší prostor pro zlepšení nebo změnu?

  • Udržet a nadále zvyšovat velmi dobrou úroveň a prestiž studia fyzioterapie na 2. LF UK.
  • Znovu otevřít diskusi o benefitech i nevýhodách dvoustupňového bakalářského a navazujícího magisterského studia oproti pětiletému kontinuálnímu studiu fyzioterapie. T.č. je studium fyzioterapie na UK strukturováno dle Boloňské deklarace (1999), která vyžaduje dělení studia na tříletý bakalářský program a dvouletý navazující magisterský program. Tento dvoustupňový systém umožňuje dosažení vysokoškolského titulu většímu počtu studentů a zajišťuje kompatibilitu studijních programů a titulů v rámci všech zemí, které se k Boloňské deklaraci připojily. Systém zvyšuje taktéž mobilitu v rámci pregraduálních i doktorských programů jak na mezinárodní, tak mezioborové úrovni. Pro část studentů a všechny vyučující ale zároveň tento systém představuje duplicitu přijímacího řízení a SRZK, včetně studentských vědeckých (bakalářských a diplomových) prací a určitou nevyhnutelnost v překryvu studijních sylabů mezi bakalářským a magisterským studijním programem. Benefit restrukturalizace studia fyzioterapie do kontinuálního pětiletého magisterského programu vidíme ve zjednodušení přijímacího řízení i SRZK, včetně vypracování a následné obhajoby pouze jedné, tj. diplomové práce. Tím se studenti i vyučující vyhnou duplicitě všech těchto kroků, které jsou časově i personálně značně náročné. Kontinuální pětiletý obor by též umožnil redukci značné duplicity vyučované látky v navazujícím magisterském programu, kam přicházejí absolventi bakalářského studia z různých fakult, a proto je třeba značnou část učiva z bakalářského programu nejdříve opakovat, aby byli všichni studenti na stejné úrovni, a teprve potom lze vyučovaný materiál expandovat. Vyjmutí redundantního učiva ze studijních plánů by poskytlo značný prostor k cílenému rozšíření jak teoretické, tak hlavně praktické výuky studentů. V případě otevření kontinuálního pětiletého magisterského studia bychom zrušili dvouleté navazující magisterské studium fyzioterapie, ale zachovali bychom tříleté bakalářské studium. Studenti bakalářského programu fyzioterapie na naší fakultě by po ukončení studia v případě zájmu mohli pokračovat v navazujícím dvouletém magisterském studiu na jiných fakultách (např. FTVS UK Praha, FTK UP Olomouc), kde zůstávají tyto dvouleté studijní obory zachovány.
  • Zajistit adekvátní využití finančních prostředků z programu PRVOUK 38, které musí být využity na investice a finanční podporu řešitelů vlastního výzkumného projektu, nikoliv na sanování základního rozpočtu kliniky.
  • Udržení a další rozvoj bakalářského studijního programu Všeobecná sestra a Všeobecná sestra s rozšířenou výukou v pediatrickém ošetřovatelství, což je studijní obor, který k tak velkým institucím, jako je FN Motol a 2. LF UK, zcela jistě patří.
     

Váš vzkaz na závěr:
Takzvaná „Pražská škola rehabilitace“ založená profesorem Vojtou, Jandou, Lewitem, Jiroutem, Máčkem, Kučerou, paní Mojžíšovou a dalšími „nestory“ české rehabilitace a dnes významně rozvíjená profesorem Kolářem, má ve světě vynikající ohlas. Prostřednictvím četných kurzů i literatury se holistický koncept funkčního vyšetření a terapie jedinců s patologií pohybové soustavy prosazuje v celosvětovém měřítku. Je naší povinností vážit si vynikajících základů, které byly položeny už v 50. letech minulého století výše jmenovanými i mnoha dalšími ikonami české rehabilitace, na jejich práci je nutné navázat, rozvíjet ji, a hlavně vědecky podpořit dlouholeté empirické zkušenosti. Je nutné nebát se výzkumu, jakkoliv v našem oboru obtížného, a dokázat, že principy, se kterými ve fyzioterapii pracujeme, jsou založeny na neurofyziologii, kineziologii, genetice, anatomii a dalších vědních medicínských disciplínách. Je nutné, aby fyzioterapie, některými stále ještě považovaná za alternativní obor na pokraji medicíny nebo za určitý typ tělocviku, byla všeobecně vnímána jako standardní, vědecky podložená medicínská disciplína.
 

Co má ráda...

Víno, nebo pivo?
Víno (Rulandské šedé, Chardonnay).

Káva, nebo čaj?
Káva (silné piccolo).

Salát, nebo steak?
Oboje.

Auto, nebo motorka?
Auto.

Hory, nebo moře?
Oboje.

Pěšky, nebo na kole?
Na kole.

Zima, nebo léto?
Léto.

Film, nebo kniha? Který/á?
Kniha v angličtině (Stieg Larsson, Jo Nesbø, John Grisham...).

Curriculum vitae

Ukončené vzdělání

1994 1. lékařská fakulta Univerzity Karlovy v Praze
2009 FTVS UK, kombinovaná forma postgraduálního studia v oboru kinantropologie
2014 jmenována docentkou pro obor kinantropologie (téma: komplexní rehabilitace pacientů trpících dědičnou chorobou Charcot-Marie-Tooth)
 

Dosažené odborné specializace

1997 neurologie prvního stupně
2001 fyziatrie, balneologie a léčebná rehabilitace
 

Přehled dosavadní praxe

2007–dosud školský zástupce přednosty Kliniky rehabilitace a tělovýchovného lékařství 2. LF UK
2005–dosud odborná asistentka, Klinika rehabilitace a tělovýchovného lékařství 2. LF UK
1997–dosud sekundární lékařka na Klinice rehabilitace a tělovýchovného lékařství 2. LF UK a FN Motol v Praze
2009–2012 Adjunct Senior Lecturer, Faculty of Health Sciences, Murdoch University, Australia
1994–1997 sekundární lékařka na Neurologické klinice dospělých 2. LF UK a FN Motol v Praze
1999–dosud výuka mobilizačních a relaxačních technik podle prof. Lewita a vývojový koncept Dynamické Neuromuskulární Stabilizace podle prof. Koláře v domácích i zahraničních kurzech
 

Členství v odborných společnostech
Společnost pro myoskeletální medicínu ČLS JEP, vědecký sekretář
International Society of Clinical Rehab Specialists, členka poradního výboru

Vytvořeno: 28. 3. 2014 / Upraveno: 13. 6. 2022 / Mgr. Ing. Tereza Kůstková