Studentští kandidáti na senátory se představují

Drazí kolegové!

V pondělí a úterý (28. a 29. listopadu) nás čekají volby do akademického senátu. Připomínám, že můžete volit na děkanátu 2. lékařské fakulty, v Žížale i na Infekční klinice v Nemocnici Na Bulovce. Za připomenutí stojí, že volíme do akademického senátu 2. lékařské fakulty i Univerzity Karlovy! Tento příspěvek se ovšem týká fakultních voleb.

Letos za studentskou komoru kandiduje 36 studentů, což je velmi slušné číslo! Jak se ale v tomhle počtu orientovat? Koho volit? Určitě některé kandidáty znáte osobně, řada z nich je velmi aktivní na fakultě, ať už jako současní senátoři, nebo i jako představitelé našich třech spolků. Ruku na srdce, organizátor úvodního soustředění v Dobronicích má nesmírnou výhodu oproti ostatním kandidátům, vím to z vlastní zkušenosti, mně samotné to pomohlo ke zvolení dokonce dvakrát. Chtěla bych na vás všechny apelovat, abyste se podívali na celé spektrum kandidátů. Je-li někdo aktivní ve spolcích, je to samozřejmě skvělé, poukazuje to na jeho zájem o fakultu, studenty apod., avšak neplatí, že kandidát, který není členem žádného spolku, bude méně kvalitní!

Pro tento účel jsem připravila pět otázek (čtyři vztažené k akademickému senátu a jednu obecnější, aby se kandidát ukázal i v jiném světle). Instrukce pro kandidáty byly takové, že mají odpovídat hlavně stručně, slovo stručně jsem zdůraznila dokonce několikrát. Můžete posoudit sami, jak se toho kdo zhostil, čí názory vám sedí více, čí méně, a podle toho volte. Můžete si všimnout i toho, že někteří kandidáti na otázky neodpověděli, a i to svědčí o jejich zájmu o zvolení do akademického senátu.

Věnujte trochu času fakultním volbám, v následujícím volebním období se budou konat děkanské volby a je žádoucí, abychom měli co neodpovědnější a nejschopnější akademický senát. Nebojte se volit i kandidáty z téže komunity, pořád jsou čtyři místa pro studenty, kteří získají nejvyšší absolutní počet hlasů. Ale hlavně: Volte odpovědně!

Na facebookové události k volbám můžete sledovat jednotlivé kandidáty, jejich programy a diskutovat s nimi.

Děkuji.

Eva Fürstová,
místopředsedkyně akademického senátu 2. LF UK

 

Komunita č. 1 (1. a 2. ročník)

1. Co považuješ za svůj nejdůležitější senátorský cíl?

2. Jaké vlastnosti by podle tebe měl mít senátor?

3. Jak by měl vypadat děkan?

4. Co je podle tebe nejdůležitější pravomocí a povinností akademického senátu?

5. Co bys udělal pro to, aby mladí lékaři neodcházeli do zahraničí, nebo se potom alespoň vraceli?

Ondřej Hubálek
  1. Za svůj největší cíl považuji fungující obousměrnou komunikaci se studenty především své komunity a podílení se v rámci svých schopnosti na tvorbě kurikula.
  2. Senátor by měl umět kriticky myslet a musí být schopný spolupráce i přes odlišnost svého názoru od názoru ostatních. Dále by měl být spolehlivý, trpělivý a vytrvalý.
  3. Děkan by měl být vůdčí osobnost a měl by při činění svých rozhodnutí myslet na krátkodobé i dlouhodobé důsledky těchto rozhodnutí pro fakultu. V neposlední řadě by měl být také lidský a reprezentativní.
  4. Za nejdůležitější pravomoci a povinnosti senátu považuju volbu děkana, podílení se na tvorbě a schvalování rozpočtu a tvorbu kurikula.
  5. Nemyslím si, že je v mých silách cokoli na tomto fenoménu změnit, od toho tu máme vládu a zákonodárce. Myslím si však, že spíše než samotné zvyšování platů je potřeba vytvořit příznivé prostředí pro začínající lékaře především v souvislosti s postgraduálním studiem a atestacemi.
Jiří Nehyba
  1. Cílů je mnoho a jejich počet odpovídá zanedbanému stavu díry jménem 2. lékařská fakulta. V několika slovech: není-li hlavním cílem přiblížit fakultu evropským standardům, pak je jím alespoň zvednout ji z nejhlubšího dna, na jakém se právě ocitá.
  2. Měl by tvrdě jít za svými cíli a nepoklonkovat vedení, nediskutovat o jasných věcech, které zde nefungují (anketa, komunikace), protože toto přivedlo kdysi prosperující fakultu na pomyslné dno (i když se budou ohánět nesmyslnými a ničím nevypovídajícími statistikami médií).
  3. Měl by to být rázný člověk, který si umí prosadit svou vizi, diskusi drží v rámci zdravých mantinelů a namísto milého a vstřícného vystupování se snaží prosadit tolik nutné změny. A ačkoliv bude těžké najít na medicíně člověka, který nezastává idealistické hodnoty, právě takového potřebujeme.
  4. Každá z pravomocí má svůj význam. Díky rozdělování peněz a kontrole jejich využívání můžeme donutit konkrétní pracoviště k požadovaným krokům, v případě, že nebudeme nadále spatřovat jejich smysluplnost, můžeme je sloučit či zcela zrušit. Důležitá je také pravomoc schvalování změn ve studijním programu, které jsou tolik nutné.
  5. V žádném případě nespatřuji problém v migraci mladých lékařů do zahraničí. Naše legislativa od nich (naštěstí) nevyžaduje po určitou dobu rezidenturu ve státě, kde studovali, nebo doplacení školného. Rozhodnutí opustit daný stát je na každém z nás a ti, kteří se rozhodnou pro práci v zahraničí, zaslouží náš obdiv, nikoliv přesvědčování, ať ve skomírajícím českém zdravotnictví zůstanou. Odchod do ciziny jim vřele doporučuji!
Klára Poláčková

  1. Ale nie, nebojte. Chcela by som sa najmä zapojiť do propagácie fakulty, riešenia problémov ohľadom prvých dvoch ročníkov, mobility študentov a informačného systému.
  2. Tímovosť, trpezlivosť, správny úsudok, aktívne počúvanie, komunikačné schopnosti...
  3. Fúha, na farbe vlasov a očí mi až tak nezáleží, ani výška nie je úplne podstatná, no a nemusel by nosiť oblek, ale muži v oblekoch sú naj, čo si budeme hovoriť. Len srandujem, mal by byť ochotný diskutovať so študentmi a robiť prípadné kompromisy, ide predsa o fakultu ako celok.
  4. Zastupovať študentskú stranu a priniesť náš pohľad na vec. Tak kľudne mi píšte na FB, keby čosi.
  5. Ja si práve myslím, že mladí lekári by mali odchádzať na chvíľu do zahraničia. Skúsenosti, skúsenosti, skúsenosti... A ten, kto chce, sa vráti. Ostatných by mohli pritiahnuť priaznivejšie podmienky nástupu do práce po škole.
Komunita č. 2 (3. ročník)

1. Co považuješ za svůj nejdůležitější senátorský cíl?

2. Jaké vlastnosti by podle tebe měl mít senátor?

3. Jak by měl vypadat děkan?

4. Co je podle tebe nejdůležitější pravomocí a povinností akademického senátu?

5. Co bys udělal pro to, aby mladí lékaři neodcházeli do zahraničí, nebo se potom alespoň vraceli?

Michaela Hronová
  1. Prosadit návrhy z mého volebního programu.
  2. Měl by být otevřený pro diskusi, přemýšlet o věcech z různých úhlů, být komunikativní a cílevědomý.
  3. Děkan by měl být milý, moudrý, komunikativní a otevřený inovacím.
  4. Reagovat na podněty studentů a pedagogů.
  5. Zvýšila bych kvalitu předatestační výuky a navýšila platy ve zdravotnictví.
Eva Midlochová
  1. Za svůj cíl považuji to, aby byli studenti na fakultě stále stejně spokojení, aby se fakulta stále jen zlepšovala (třeba v tom, co může studentům nabídnout) a aby se povedlo prosadit alespoň něco, co bych si přála (třeba zrušit tradici rozpouštění posledních dvou kruhů v druháku).
  2. Představuji si člověka, který neprosazuje své názory jen kvůli tomu, že jsou dobré pro něj. Myslí na budoucí studenty a umí svůj názor jasně vyslovit.
  3. Děkan by měl být hlavně reprezentativní, chytrý, vstřícný člověk, který ví, jak má vést fakultu k tomu, aby byla mezi nejlepšími.
  4. To, že ovlivňuje celý chod fakulty, od slučování až po vytváření nových ústavů, od podoby přijímacích zkoušek až po průběh studia a státnic.
  5. Všichni se pořád ohánějí zvýšením platů a lepšími pracovními podmínky. Myslím si ale, že hlavně záleží na tom, kde se člověk cítí doma. Fakulta umožňuje studentům vyjet na Erasmus, nebo alespoň kratší stáž do zahraničí, kde mohou zhodnotit, jaké panují rozdíly, a možná právě naše rodinná atmosféra fakulty i některých nemocnic by mohla být tím tahounem proč se vracet zpět.
Matej Pribiš
  1. Zlepšiť kvalitu výuky, ktorá je hlavne v prvých dvoch rokoch tragická: až na patole a Přírodovědecké fakultě som uvidel, aká môže byť výuka zaujímavá a zábavná, keď je dobre koncipovaná... Chcelo by to skôr než v tretiaku.
  2. Mal by mať ideály a víziu toho, čo by chcel dosiahnuť, vedieť akými metódami a vedieť to prediskutovať s ostatnými.
  3. Dekan by mal mať veľmi vrúcny vzťah k zvieratám, predovšetkým k pelikánom. Teraz vážne: Mal by byť otvorený novým návrhom a možnostiam a zároveň byť schopným manažérom... Má za sebou tím ľudí, ktorých musí riadiť k najlepšiemu možnému prospechu študentov a fakulty.
  4. Komunikovať so študentami, učiteľmi a byrokratickým aparátom a tlmočiť im navzájom opodstatnené požiadavky tých druhých tak, aby sa došlo k čo najlepšiemu možnému konsenzu v prospech a spokojnosť všetkých strán.
  5. Problém nie je v tom, že odchádzajú, to vnímam skôr ako pozitívum, pretože môžu späť priniesť trochu odlišný pohľad na fungovanie systému, a tým pádom zmenu k lepšiemu. Ako ich motivovať k návratu? V prvom rade nehádzať šikovným polená pod nohy. Všade samé nedá sa, nejde a odutá tvár úradníčky k tomu. Väčšina ľudí v takom prostredí rýchlo stráca motiváciu realizovať svoje nápady tu, ale radšej odídu a uskutočnia ich niekde, kde je pre to väčšia podpora. V druhom rade spoločnosť musí vzbudzovať určitý pocit spolupatričnosti. Človek sa musí vracať, pretože to tu má rád a chce nejakým spôsobom pomôcť. V tomto môže veľkú rolu zohrať práve fakulta, keď ukáže študentom už počas školy, že sú jej súčasťou a môžu mnohé zmeniť a ovplyvniť k lepšiemu aj tu.
Daniel Slovák
  1. Rád by som sa podieľal na pripravovanej zmene kurikula. Po pobyte na univerzite v Edinburghu by som uvítal najmä možnosti študentov na zapájaní sa do výskumnej činnosti v rámci výuky a viac klinicky orientovanú výuku už v prvých ročníkoch štúdia.
  2. Mal by byť reprezentatívny a kompromisný. Každý senátor by mal byť schopný prezentovať názory komunity, ktorú zastupuje. I keď by sa mal riadiť svojim najlepším svedomím, mal by uprednostniť názor väčšiny, a to aj v prípade, keď jeho osobný názor je s ním nesúhlasný.
  3. Človek, ktorý sa svojou činnosťou a pôsobením výrazne zavďačil o progres na pôsobiacej fakulte, a záujmy fakulty by mali byť jeho prioritou. Mal by to byť človek, ktorý je rešpektovaný celou akademickou obcou.
  4. Podľa mňa je to jednoznačne schvaľovanie zámeru vzdelávacej činnosti fakulty a rozdeľovanie finančných prostriedkov.
  5. Pre mňa – ako pre človeka, ktorý plánuje špecializačné vzdelávanie v zahraničí – je hnacím motorom pre odchod práve otázka vedeckých a výskumných možností. Osobne by som uvítal zmenu grantového systému, ktorý má momentálne tendenciu byť dosť nepredvídateľný.
Barbora Vyhnánková
  1. Zlepšit komunikaci senátu se studenty a rozšířit volitelné předměty o jazykově zaměřené.
  2. Zastávám názor, že v samotném senátu by se měli sejít lidé s různými názory a postoji. Přesto stěžejními vlastnostmi je schopnost obhájit si názor, stát si za ním, vyslechnout kritiku a klidně na ni reagovat. Senátor se nesmí hned vzdát a nechat svůj návrh zamést pod koberec.
  3. Děkan je osobností naší fakulty, prezentuje ji a přitom ji drží pohromadě. Pro studenty má být ztělesněnou autoritou, pro kolegy váženou osobou a v oboru výjimečným mozkem. Láska k pelikánům je velkým plusem.
  4. Volba děkana, interpretace názorů studentů u vedoucích ústavů, klinik a vedení fakulty.
  5. Rozhodně bych zastavila tendence z ministerstva zdravotnictví, tj. zvyšování počtu studentů. To, že bude mnoho „hotových lékařů“, kteří nebudou schopni najít náležitě oceněné místo s příhodnými podmínkami pro výkon zaměstnání, bude akorát navyšovat množství odchozích. Zahraničí nabízí finanční motivaci. Ale je potřeba se zaměřit také na podmínky (např. volno po noční službě) a na právní stránku vztahu pacient – lékař. Množství stížností pacientů je neadekvátní. Lékaře nikdo právně nechrání.
Komunita č. 3 (4. ročník)

1. Co považuješ za svůj nejdůležitější senátorský cíl?

2. Jaké vlastnosti by podle tebe měl mít senátor?

3. Jak by měl vypadat děkan?

4. Co je podle tebe nejdůležitější pravomocí a povinností akademického senátu?

5. Co bys udělal pro to, aby mladí lékaři neodcházeli do zahraničí, nebo se potom alespoň vraceli?

Beatrice Bížová
  1. Nejdůležitější je určitě zastupování studentů a volba děkana, osobně bych se pak ráda věnovala vzniku fungujícího vztahu s absolventy a propagaci fakulty.
  2. Neměl by čekat, že změní svět a rozjede politickou kariéru. Náš senát je (doufám) o lidech, kteří mají rádi fakultu a snaží se ji udělat co nejlepší.
  3. Uznávaný odborník s lidským přístupem a manažer bojující za fakultu na poli univerzitním i nemocničním.
  4. Volba děkana.
  5. Měli bychom sbírat zkušenosti, kde to jen jde, a věřím, že se pak rádi vrátíme domů. Fakulta by v tomto směru mohla pomoci tím, že bude s absolventy stále v kontaktu.
Antonín Haluza
  1. Můj hlavní cíl bude provázat komunikaci mezi studentskými komorami akademických senátů a prosazovat velké změny jediným způsobem, který funguje: po mnoha malých změnách. Pomocí zkušeností z jiných fakult lze zjistit osvědčené postupy a používat je jako argumentaci pro snadné zavedení podobných změn na naší fakultě. Je to cíl, který závisí na senátorovi, ne na tom, jak se k němu postaví zbytek senátu. Cíl, který je omezen schopností senátora, nikoliv vůlí nebo nevůlí zbytku osazenstva senátu.
  2. Senátor by měl být jednoduše člověk, který rád dělá věci nezištně. Měl by svou funkci vykonávat ne proto, že by chtěl sloužit voličům, ale proto, že jej daná pracovní činnost naplňuje. Jedině tak lze předejít syndromu vyhoření v takové funkci.
  3. Děkan by měl být člověkem, který je mladý duchem. Měl by být nakloněn studentům nejen zajišťováním kvalitní výuky, ale také podporovat studenty, kteří chtějí být akademicky činní i mimo standardní rozvrh. Měl by být patronem studentů a věnovat se své práci naplno, mít ji jako svou hlavní prioritu.
  4. Měnit kurikulum. Dle současného systému akreditace lze kurikulum měnit pouze do 10 procent rozsahu, což je rozsah velmi malý a neumožňuje zplna kompenzovat rychle se měnící nároky na moderního absolventa a přizpůsobit se nejnovějším trendům. Mým přáním je, aby se toto nařízení změnilo na vyšší číslovku, nebo aby se fakulty nebály zcela přeakreditovat svou výuku, což je však krokem velmi závažným a v praxi zatím spíše nevykonatelným.
  5. Na tuto otázku známe odpověď všichni. Jedna jednoduchá však neexistuje. Osobně považuji za nesmyslné jakékoliv snahy o okamžitý převrat systému zdravotnictví nebo vyhlášky, které dnem nabytí platnosti budou mít jediný efekt: hledání cest, jak vyhlášku obejít. Co odpovědět na takovou otázku, když všichni víme, jak komplikovaný je systém atestací, jak je to v České republice s úvazky (a z toho plynoucí délkou předatestační přípravy), jaké jsou mnohdy pracovní podmínky (neodcházení domů po službě, úvazky 0,1 a přitom nutnost práce jako při 1,0...). Mám-li vybrat jednu věc pro to, aby lékaři neodcházeli, pak řeknu: Zaveďme, aby tabulkový plat byl současné i minimální mzdou pro lékaře. Je to malý krok, ale věřím, že jen malé kroky jsou bezpečným postupem a můžeme s nimi překonat velké vzdálenosti.
Adam Láznička
  1. Podpořit oboustranně zpětnovazebný vztah studenti – ústavy a kliniky, tj. maximálně využít možností ankety a SISu, jež jsou v současné době spíš zdrojem problémů než přínosem.
  2. Bezesporu by měl být senátor otevřený všem, kteří za ním s nějakým problémem přijdou. Svoji funkci by měl nést svědomitě, obětovat jí potřebný čas. Ale hlavně dát do ústraní své ego a podpořit ty návrhy, které jsou přínosem pro všechny, nejen pro něj. Neměl by se bát vystoupit se svým názorem, měl by ho dokázat obhájit a podložit racionálními argumenty.
  3. Děkan by měl jednoznačně posouvat fakultu vpřed, přicházet s novými myšlenkami, mít vize. Pro fakultu je dle mého nejdůležitější spokojený student a kvalitní absolvent. Tímto směrem by se měl děkan ubírat.
  4. Akademický senát je dle mého názoru společně s děkanem důležitý prostředník mezi studentskou a pedagogickou obcí a mezi fakultou a vnějškem, především samotnou Univerzitou Karlovou. Formuje to, jak se fakulta prezentuje navenek, a samozřejmě určuje též její další směřování. Kromě těchto, jistě podstatných, funkcí by měl také hledat společnou řeč mezi studenty a pedagogy, což je z mého hlediska jeho momentálně hlavní povinnost.
  5. To je velice obtížná otázka. Myslím si, že současný český systém klade nastupujícímu lékaři nesmyslné požadavky, co se týče pracovní doby, platů a byrokracie spojené s dokumentací. Stát by měl tyto byrokratické záležitosti zjednodušit, nastavit jasné platové podmínky. Hlavní je, aby v čele Ministerstva zdravotnictví stál člověk, který zdravotnické problematice, včetně vzdělávání lékařů, rozumí, který ji zažil. Úředník, pro nějž jsou výchozím zdrojem informací tabulky a statistiky, reálné problémy nevidí a řeší naprosto nepodstatné věci, a nejen díky tomu spíš další problémy sám vytváří...
Josef Štorm
  1. Chci se aktivně věnovat problémům své komunity a jejich řešení.
  2. Měl by být schopný jednat s lidmi, přizpůsobovat se situaci a měl by si utvářet vlastní názor, než aby slepě sledoval trendy.
  3. Děkan by měl být ochotný naslouchat své fakultě, jejím přáním a stížnostem, měl by hájit fakultní zájmy na univerzitní úrovni, a zároveň také navazovat spolupráci s jinými fakultami.
  4. Pro mě jednoznačně schvalování rozpočtu fakulty na další rok. Senát dostane poměrně dobrý přehled o chodu fakulty, a může tak lépe vyhodnotit, kde a jak případně lze udělat nějakou změnu.
  5. Problematika odchodu mladých lékařů je značně komplexní a nemyslím si, že existuje jedno řešení, které to zvrátí, stejně jako není jeden lék na léčbu všech malignit. Důvody může mít každý jiný, ale zdá se mi, že nejvýznamnější je nedostateční finanční ohodnocení právě mladých nastupujících lékařů. Tady by řešením bylo posílení nástupních platů s potenciálně zajímavým kariérním postupem, nebo s lepší podporou vědecké činnosti při práci. Ovšem jaké částky by stačily k přesvědčení absolventů, už těžko říct. Dalšími problémy mohou být současný atestační systém, pracovní prostředí, včetně vybavení zdravotnických zařízení a pracovních časů a tak dále. Téma je to opravdu velmi široké a nedá se na něj odpovědět stručně, jako jsem se snažil v předchozích otázkách.
Petr Urban, 4. ročník
  1. Uspořádat na naší fakultě v co nejbližší době Schůzi pro odvykání závislosti na drsné hudbě.
  2. Správný senátor by měl mít v oblibě technopárty, nepohrdnout dobrou Okenou a samozřejmě vědět, co je to garáž.
  3. Děkan by měl především umět trik se špičatým kloboukem.
  4. Jeden senát vládne všem, dvanáct lidí sváže, na schůzi je přivede, do temné garáže.
  5. Snažil bych se o zavedení moderní mechaniky, která funguje na helium, jako např. heliocentrická soustava.
Viktor Veselý
  1. Nechat, co funguje, zlepšit, co může fungovat lépe.
  2. Mít jasně dané cíle a nevzdávat se při jejich prosazování. Měl by být Veselý.
  3. Inteligentní. Schopný. Přátelsky nakloněný studentům a otevřený novým myšlenkám.
  4. Možnost ovlivňovat výuku.
  5. Zjednodušil a zefektivnil vzdělávání. Zvýšil platy.
Komunita č. 4 (5. a 6. ročník)

1. Co považuješ za svůj nejdůležitější senátorský cíl?

2. Jaké vlastnosti by podle tebe měl mít senátor?

3. Jak by měl vypadat děkan?

4. Co je podle tebe nejdůležitější pravomocí a povinností akademického senátu?

5. Co bys udělal pro to, aby mladí lékaři neodcházeli do zahraničí, nebo se potom alespoň vraceli?

Drahomír Kolenčík
  1. Zvýšit zájem studentů o dění na fakultě.
  2. Vytrvalost a odvahu: Spousta senátorů přijde s horlivým nasazením, ale po prvním druhém neúspěchu aktivitu vzdají. Bohužel s tím, že pedagogové hodně návrhů zamítnou, se musí počítat, a pokud opravdu student chce docílit nějaké změny, měl by mít spoustu výdrže a trpělivosti. A odvaha? Je jasné, že se častokrát dostane člověk do pozice, kdy kritizuje starší a zkušenější učitele. To však neznamená, že nemá pravdu.
  3. Děkan by určitě měl mít nadhled nad situací fakulty a přistupovat k výuce na fakultě systematicky.
  4. Senát obecně zastupuje kontrolní činnost na fakultě. Myslím, že v jejím rámci je hlavní kontrola rozpočtu.
  5. Přijde mi, že v debatě o odcházení lékařů se občas míjí, co je příčina a co je důsledek. Odcházení není příčinou problémů v našem zdravotnictví, ale spíše marker, že něco je uvnitř špatně. Tudíž narovnání českého zdravotnictví řeší tento „problém“. A můžeme začít tím, že budeme bojovat za lepší podmínky mladých lékařů a za racionální postgraduální vzdělávání. Zrovna k tomuto tématu mají studenti co říct!
Ondřej Lukáč
  1. Přispět k ještě vyšší kvalitě absolventů.
  2. Lásku k fakultě, pracovitost a schopnost podívat se s nadhledem na studium jakožto vývoj budoucího lékaře.
  3. V první řadě by to měl být člověk, který není uzavřený v bublině svého oboru, ale vnímá studium, potažmo zdravotnictví globálně. Měl by mít jasnou představu o tom, co absolvent od školy potřebuje, aby uspěl ve své profesi, a naopak co by si zase fakulta měla žádat od svých studentů. V neposlední řadě by to měl být člověk schopný nás kvalitně reprezentovat navenek a měl by mít pochopení i pro volnočasové studentské aktivity. Trochu iracionálně bych si u děkana navíc představoval, že bude patriotem naší fakulty, což se mi třeba ohromně líbí na našem současném panu děkanovi.
  4. V tomto volebním období se jednoznačně jako odpověď nabízí volba nového děkana.
  5. Předně si nemyslím, že by bylo něco a priori špatného na tom, když se absolvent vydá na zkušenou do zahraničí. Myslím, že z toho může naše zdravotnictví naopak mnohé získat. Ovšem v otázce atraktivity tuzemských nemocnic, respektive českého zdravotnictví, si asi nikdo z nás nemyslí, že to je čistě otázka finanční. Větší roli spíše hraje atestační systém a celkově práce a zacházení s absolventy. Na tomto místě se ale nehodlám pouštět do podrobnějších spekulací a návrhů, protože jakožto student pátého ročníku jsem situaci ještě na vlastní kůži nepocítil, a nemám tak možnost něco hodnotit a vyvozovat na základě zkušeností tak, aby to mělo hlavu a patu a já si za tím mohl stát.
Komunita č. 5 (zahraniční studenti)
Paulina Bernardová, 2nd year
  1. What is your main goal you wish to achieve as a senator?
    I would like to be involved in what happens behind the scenes of our university. Hence I would like to take part in deciding about new ideas for increasing the quality of our students lives and also about issues that are discussed in Academic Senate meetings. Therefore, I want to help increasing the quality of education at our university for all the future students, but also for the present ones.
  2. What qualities should a senator have?
    A senator should have an open mind about new ideas and changes, but should also be convinced of his own opinion and be able to represent it. This doesn't mean he or she shouldn't be capable of letting go of his or her opinion if there is one being better for the community.
  3. What do you think the dean should be like?
    The dean should be open-minded, honest and willing to compromise. He should support his students unconditionally and proudly represent our university.
  4. What do you consider the most important power and responsibility the faculty senate has?
    The most important responsibility of the faculty senate is to overlook the decisions of the dean and raise new ideas and improvements. The senate should actively participate in planning of future changes.
  5. What would you do to prevent young doctors from leaving the country or how would you make them return?
    I would start in the early beginning of the studies by creating the possibility to explore more fields of science and research. Also the international students should be allowed to go into the hospital more often in the first years of their education. In this way they get to know the hospital itself and the work in a hospital better and we can show them how good equipped our hospital is. To prevent young doctors from leaving the country after graduating from university I would try to create better conditions in the educational system and try to make the residency here more tempting for them.

Miroslav Predný, 3rd year

  1. My main goal is to engage the student body and effectively represent their interests. I want to continue to build on the great reputation of Charles University.
  2. A senator should have well developed communication skills, be attentive and should be approachable and compassionate.
  3. The dean should enforce the university rules and regulations while being responsive and fair. The dean should also be a problem-solver and deal with ambiguity.
  4. I think the faculty senate should represent the students' interests, promote changes that benefit the academic environment, and should also preserve an open and direct communication between the faculty and students.
  5. It is very difficult to convince somebody after they made up their mind. Although, I would like to foster an atmosphere of mutual respect, friendship and professional pride to encourage future doctors to stay together and build long lasting contacts.
Bianca Schramm, 4th year

1. What is your main goal you wish to achieve as a senator?

  • Make reasonable changes where appropriate.
  • Become a responsible member of the Senate.

2. What qualities should a senator have?

  • Showing the ability to communicate with fellow students at all levels of the faculty as well as its employees.
  • Being clear and organized in their propositions.
  • Setting a good example of the students that they represent.

3. What do you think the dean should be like?

  • Listening to the students' opinions carefully.
  • Being cooperative and fair towards new ideas.
  • Showing an open mind and thoughtfulness.

4. What do you consider the most important power and responsibility the faculty senate has?

  • Supporting the dean and the deanery in its function by offering him a student's perspective.
  • Cooperating in the decision making of future plans for the faculty.

5. What would you do to prevent young doctors from leaving the country or how would you make them return?

  • Improving working condition of the physicians in the hospital (e.g. appropriate amount of workload, etc...).
  • Paying an appropriate salary for the amount of workload accomplished.
  • Offering further education and professional training of the chosen specialty.
  • Reconciliation of family and work life.
Komunita č. 6 (nelékařské obory)

1. Co považuješ za svůj nejdůležitější senátorský cíl?

2. Jaké vlastnosti by podle tebe měl mít senátor?

3. Jak by měl vypadat děkan?

4. Co je podle tebe nejdůležitější pravomocí a povinností akademického senátu?

5. Co bys udělal pro to, aby mladí lékaři neodcházeli do zahraničí, nebo se potom alespoň vraceli?

Jakub Novák, 1. ročník NMgr.
  1. Snažit se stále zlepšovat spolupráci oborů Fyzioterapie a Všeobecného lékařství. Dále chci také podporovat i mimostudijní život na fakultě.
  2. Neměl by plýtvat časem svým ani voličů.
  3. Jako prof. Komárek.
  4. Největší povinnost je nenapodobovat Senát České republiky, ale skutečně něco měnit k lepšímu.
  5. Kromě finančních a pracovních podmínek je potřeba ve studentech probudit a udržet chuť a sílu změnit situaci v České republice k lepšímu.
Komunita č. 7 (Ph.D. studenti 1.–2. ročník)

1. Co považuješ za svůj nejdůležitější senátorský cíl?

2. Jaké vlastnosti by podle tebe měl mít senátor?

3. Jak by měl vypadat děkan?

4. Co je podle tebe nejdůležitější pravomocí a povinností akademického senátu?

5. Co bys udělal pro to, aby mladí lékaři neodcházeli do zahraničí, nebo se potom alespoň vraceli?

MUDr. Ondřej Fabián, 1. ročník
  1. Zkvalitnění preklinické části pregraduálního studia.
  2. Aktivní přístup, konkrétní vize, schopnost kompromisů.
  3. Diplomat, schopný naslouchat pedagogické i studentské obci, avšak dostatečně cílevědomý, rozhodný a neústupný, aby se jednou či druhou skupinou nenechal přehnaně ovlivňovat.
  4. Mimofakultní přesah, schopnost prosazovat a měnit formu výuky do té míry, že má zásadní dopad na kvalitu mladých lékařů, a tím i samotné zdravotní péče v České republice.
  5. Zlepšení a zjednodušení systému specializačního vzdělávání, adekvátnější finanční ohodnocení pro lékaře po atestaci, odpovídající finanční ohodnocení přesčasů, zvýšení prestiže a významu doktorského studia.
MUDr. Adam Kalina, 2. ročník
  1. Být dobrým senátorem, samozřejmě. A vhodně reprezentovat velmi nesourodou skupinu postgraduálních studentů a zapojit ji více do dění na fakultě.
  2. Měl by se zajímat o dění na fakultě už předtím, než se stane senátorem.
  3. Dvě ruce a dvě nohy, jedna hlava a v ní mozek. Kravata výhodou. No dobře, jaký by měl být děkan: manažer, diplomat, s vizí a rozvahou.
  4. Asi přece jen volba děkana, který udává fakultě směr. Pak schvalování návrhů vnitřních předpisů fakulty a strategického záměru.
  5. Koule na nohu nic nevyřeší. Je nutné je motivovat, dát jim lepší nástupní podmínky a zlepšit systém vzdělávání (vznosná slova, na dlouho debatu).
MUDr. Vojtěch Krátký, 1. ročník
  1. Zlepšit poměr mezi kvalitou a dobou výuky.
  2. Měl by mít zejména vlastní názor na věci a ten se také nebát prosazovat.
  3. Děkan by měl být velice schopný člověk, který sjednocuje fakultu a reprezentuje ji.
  4. Volba děkana.
  5. Samozřejmě zlepšil podmínky pro začínající lékaře, ale to nepůjde bez pomoci každého z nich.
MUDr. Lenka Mastíková, 1. ročník
  1. (Reasonable) student friendly fakulta – dostupností ověřené kopie získaného diplomu před promocí počínaje!
  2. Odpovědnost a zodpovědnost, funkce nejsou jen na okrasu.
  3. 190 centimetrů, pohledný, atletická postava. Hlavně smysluplný a uskutečnitelný program či vizi!
  4. Jeho celkově kontrolní činnost nad chodem fakulty.
  5. Jako mladý lékař vidím jediné řešení: zakázat němčinu... Ne, tohle není na stručnou (a klidnou) odpověď.
MUDr. Michael Svatoň, 1. ročník
  1. Reprezentovat názory svých kolegů a dále zlepšovat podmínky pro postgraduální studium a vědu.
  2. Měl by být aktivní, důsledný a odhodlaný.
  3. Měl by být spravedlivý, cílevědomý a měl by udržovat neustálý dialog se studenty a zaměstnanci fakulty.
  4. Především volba děkana.
  5. Snažil bych se přizpůsobit podmínky jejich pracovních úvazků tak, aby odpovídaly jejich náročnosti a odpovědnosti, kterou přináší.
Komunita č. 8 (Ph.D. studenti 2.–8. ročník)

1. Co považuješ za svůj nejdůležitější senátorský cíl?

2. Jaké vlastnosti by podle tebe měl mít senátor?

3. Jak by měl vypadat děkan?

4. Co je podle tebe nejdůležitější pravomocí a povinností akademického senátu?

5. Co bys udělal pro to, aby mladí lékaři neodcházeli do zahraničí, nebo se potom alespoň vraceli?

MUDr. Barbora East, 8. ročník
  1. Pomoci zkvalitňování výuky zejména praktických oborů, včetně zapojení pregraduálních studentů do vědecké činnosti jednotlivých pracovišť.
  2. Hlavně ne podobné českým politikům. Myslím, že hlavně by měl být „open minded“.
  3. Přece jako Antonio Banderas! (Za předpokladu, že jím bude muž...) Ideální děkan by měl znát fakultu z pohledu studentů, vědeckých pracovníků i kliniků a měl by rozumět jejich problémům. Jedině tak je může řešit.
  4. Volba děkana a určitá možnost kontroly a ovlivnění dění na fakultě.
  5. To bohužel asi není v moci akademického senátu. Dokud se nezmění platové a pracovní podmínky lékařů, budou odcházet. Senát může vyvíjet nátlak, aby mladí lékaři byli pouštěni na povinné předatestační stáže, ale krom stávky asi nic jiného nepomůže.
Radovan Hudák, 3. ročník
  1. Zlepšovat fakultu.
  2. Kladné.
  3. Sympatický.
  4. Diskuse s vedením fakulty.
  5. Zlepšoval podmínky.
Mgr. Ondřej Pelák, 5. ročník
  1. Zvýšit povědomí studentů o činnosti a roli AS.
  2. Měl by umět naslouchat ostatním a být schopen prosadit si své názory.
  3. Asi jako kombinace Mirka Dušína a Lisbeth Salanderové.
  4. Všechny jsou poměrně důležité, nicméně schvalování a možnost se vyjádřit k dlouhodobému záměru fakulty mi připadá jako klíčová, protože určuje celkový směr fakulty na několik let dopředu.
  5. Nevidím problém v tom, že  mladí lékaři odcházejí do zahraničí. Je na nás, abychom alespoň vytvořili takové podmínky, aby měli chuť se vrátit zpět a sdílet nové zkušenosti.
MUDr. Martin Wasserbauer, 2. ročník
  1. Přiblížit se vizi fakulty „nového tisíciletí“, která dokáže co nejlépe připravit studenty pro budoucí profesní život s ohledem na jejich individuální cíle.
  2. Všeobecný rozhled v problematice dnešního zdravotnictví, a zároveň detailní znalost místních poměrů naší fakulty, schopnost komunikace, objektivnost.
  3. Osobnost, a to nejenom v expertní stránce věci, ale i v té lidské, a zároveň vizionář, který dokáže reflektovat moderní trendy výuky.
  4. Každá pravomoc a povinnost senátu je v určitém ohledu nejdůležitější a nejde žádnou z nich upřednostnit ani opomíjet.
  5. Na úrovni fakulty je řešení tohoto problému značně problematické. Motivace studentů k práci ve své rodné zemi je zásadním pilířem úspěchu. Na úrovni politické je řešením zejména zlepšení specializačního vzdělávání a nelze opomíjet ani vyrovnané finanční podmínky lékařů oproti zahraničí.

 

Volební program kandidátů do akademického senátu 2. LF UK Viktora Veselého, Adama Lázničky a Michaely Hronové.

Ondřej Lukáč  – váš kandidát do akademického senátu se představuje.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Daniel Slovák – volební program do akademického senátu

Vytvořeno: 22. 11. 2016 / Upraveno: 1. 2. 2019 / Mgr. Petr Andreas, Ph.D.