O čem se mluví v senátu. Předseda AS Jan Zuna se zamýšlí nad úlohou a smyslem akademického senátu

O úloze a smyslu akademického senátu
Předseda akademického senátu 2. LF doc. Jan Zuna se zamýšlí nad jeho úlohou a způsobem práce v něm.

Otevřeli jsme v akademickém senátu téma, jak bychom měli pracovat a jaké cíle sledovat, aby naše fakulta byla stále nejlepší a abychom měli pocit, že na tom máme smysluplný podíl. Částečná obměna předsednictva před dvěma měsíci poskytla vhodnou příležitost, abychom se znovu zamysleli nad základními principy.
 
Akademický senát bývá přirovnáván k parlamentu – je volen „z lidu“, tedy akademickou obcí, procházejí jím všechna zásadní rozhodnutí o fakultě, má moc „zákonodárnou“, ale v podstatě žádnou moc exekutivní. (Tu má děkan a kolegium děkana.) A protože zájem obou – senátu i děkanátu – by měl být stejný, a to prospěch fakulty, představuji si, že si nemají vzájemně „šlapat na paty“, tlačit na sebe a znepříjemňovat si život, ale že mají spolupracovat a společně hledat řešení a nové nápady.
 
Každý může přispět svým tématem
Vysokoškolský zákon, statut fakulty a další předpisy na jednu stranu ukládají senátu jen velmi málo konkrétních povinností (z nichž nejdůležitější je volba děkana), ale téměř v ničem mu nebrání a řadu věcí mu přímo umožňují, včetně například přístupu k veškerým fakultním dokumentům. Je tedy především na nás, jak se svojí účastí v senátu naložíme. Můžeme čekat na materiály, které nám předkládá kolegium děkana, vyjadřovat se k nim a schvalovat je. To je formálně zcela v pořádku a vzhledem k tomu, že práce pro senát přesahuje rámec našich pracovních a studijních povinností a není nijak honorována, mohlo by to být i pochopitelné. Kvůli tomu jsme však o členství v senátu neusilovali: předpokládám, že každý z nás má nějaké téma, nějakou otázku nebo oblast, kde by byl rád, aby se věci zlepšily. A právě účast v senátu dává šanci s tím něco dělat, nebo se o to aspoň pokoušet.
 
Práce v komisích
Shodli jsme se, že bychom měli pracovat především v pracovních komisích. Ty máme čtyři: ekonomickou, legislativní, pedagogickou a sociální. V menší skupině lidí, kteří mají navíc v optimálním případě načteno více informací k tématu, se dojde snáz ke smysluplnému závěru než na zasedání AS se čtyřiadvaceti členy. Ti by pak měli vyslechnout návrh příslušné komise a vyjádřit se k němu, schválit ho, pozměnit, nebo vrátit k přepracování.
 
Tento akademický senát má funkční období do konce ledna 2015, což obnáší ještě šest zasedání, v létě po promocích se navíc může znatelně proměnit jeho studentská komora. Měli bychom začít s jedním či dvěma body pro každou z komisí. Na některých jsme se již shodli: ekonomická komise se bude zabývat současným investičním plánem fakulty (zejména s ohledem na možnosti pokračování dostavby teoretických ústavů na Plzeňské a případně vlastního zázemí přímo v areálu FNM) a jako každoročně i rozpočtem na další rok. Legislativní komise aktualizuje a sjednotí naše předpisy (volební a jednací řád senátu a statut fakulty) a vytvoří „manuál“ pro konání jednotlivých typů voleb na naší fakultě (děkanských, do našeho senátu a do senátu UK). Pedagogická komise se dlouhodobě zabývá problematikou výuky zejména státnicových oborů, zaměří se na rezervy ve výuce v anglickém jazyce a bude se podílet na přípravě nové verze studentské ankety. Sociální komise se pokusí zajistit důstojnou místnost pro studenty v areálu FNM a bude se věnovat otázce studentské mobility.
 
Zasedání AS jsou veřejná. A kterýkoliv člen akademické obce může i navrhnout konkrétní téma k jednání. Pokud se někdo domnívá, že něco důležitého opomíjíme, může přes kteréhokoliv senátora (seznam i adresář jsou na fakultním webu snadno k nalezení) takové téma senátu navrhnout, a pokud ho budeme i my považovat za důležité, jistě se mu budeme věnovat.
 

 
„Aby k nám studenti rádi přicházeli a pedagogové měli pocit, že jsou součástí nejlepší lékařské fakulty.“
 

 
Smyslem pochopitelně není zadávat si práci jen proto, abychom si před ostatními i sami před sebou ospravedlnili svoji účast na dění na fakultě. Jde o fakultu. O to, aby k nám studenti dál rádi přicházeli a aby pak fakultu po promoci opouštěli s přesvědčením, že si vybrali správně, o to, aby absolvování naší fakulty bylo nejlepším možným doporučením a vizitkou při hledání místa, o to, aby i pedagogové měli pocit, že jsou součástí nejlepší lékařské fakulty u nás, a aby si toho vážili. Zkrátka aby tu bylo pro všechny dobře.

Vytvořeno: 30. 4. 2014 / Upraveno: 6. 2. 2019 / Mgr. Petr Andreas, Ph.D.